Audi A4 blir upp till 120 kg lättare.
Den senaste tiden har vi sett nya bilar i mellanklassen från Mercedes, Jaguar och Alfa Romeo. Nu kommer svaret från Ingolstadt, här är nya Audi A4.
Nya Audi A4 kommer precis i tid för att göra upp med nykomlingarna Alfa Romer Giulia, Jaguar XE och Mercedes C-Klass. Senaste C-Klass har redan rullat på vägarna ett tag men otvivelaktigt äldst i gänget är BMW 3-serie, som dock uppdaterades i år för att inte helt tappa toppkänningen.
Hittills har Audi bara släppt ut valda delar av informationen om nya Audi A4. Men det vi kan se är en bil med helt ny femlänkad hjulupphängning både fram och bak. Motorerna är två turboladdade bensinvarianter på 1,4 och 2 liter och två turbodieslar på 2 eller 3 liter. Den minsta bensinmotorn (TFSI 1,4) får 150 hk och den större (2,0 TFSI) kommer med antingen 190 eller 252 hk.
Växellådan är en sexstegad manuell eller en sjustegad dubbelkopplingslåda, den senare kommer nu för första gången även till framhjulsdrivna A4:or. Förbrukningen ska vara 4,9 l/100 km för 1,4 TFSI och 4,8/5,7 l/100 km för 2,0 TFSI.
På dieselsidan heter motorerna 2,0 TDI och 3,0 TDI och även dessa kommer med olika effektuttag. Den minsta motorn kan fås med 150 eller 190 hk medan den större får 218 eller 272 hk. Förbrukningen uppges vara 3,8/4,1 l/100km och 4,2/4,9 l/100 km. 2,0 TDI kommer även i en Ultra-version med lättrullande däck, specialanpassad växellåda och sänkt fjädring. Detta ska göra att den når låga förbrukningen 3,7 l/100 km. Bara Audi A4 3,0 TDI med 272 hk kan utrustas med åttastegad S Stronic-automat.
Kommande Audi A4 Avant g-tron är tänkt att bli tillverkarens andra fordonsgasbil efter förra årets A3 g-tron. Audi A4 Avant g-tron lanseras 2016 och kommer drivas av en gasanpassad 2,0 TFSI-motor med 170 hk, istället för 1,4 TFSI-motorn i gasdrivna Audi A3.
De motorstarkare versionerna av nya Audi A4 får körlägesprogrammen i Drive Select som standard, det vill säga möjligheten att välja mellan förhandsprogrammeringar av styrning, gasrespons och växellådsmappning.
Adaptivt chassi är tillval och bilar med Quattro-fyrhjulsdrift kan få en nyutvecklad ”Sport differential” som ska hjälpa till med vridmomentsfördelningen mellan hjulen vid kurvtagning.
Aktiva säkerhetssystem som multikollisions- och autobroms är standard liksom trötthetsvarnare. Adaptiv farthållare, aktiv filkörningsassistent, Matrix-LED-strålkastare och kökörningsassistent finns som tillval.
Enligt tillverkaren själv ska en tom bil utan förare väga 1320 kilo (framhjulsdriven 1,4 TFSI) och modellen uppges vara upp till 120 kilo lättare än sin föregångare. Detta trots att den växt på både längden och bredden. Det är dock inga dramatiska förändringar: + 25 mm på längden (4726 mm), +16 mm på bredden (1842 mm) och +12 mm mellan hjulaxlarna (2820 mm). Höjden är samma: 1427 mm. Maximal släpvagnsvikt ska vara 2 100 kg.
Bilen ska finnas att köpa i Europa redan i höst.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A4?
Hittills har Audi bara släppt ut valda delar av informationen om nya Audi A4. Men det vi kan se är en bil med helt ny femlänkad hjulupphängning både fram och bak. Motorerna är två turboladdade bensinvarianter på 1,4 och 2 liter och två turbodieslar på 2 eller 3 liter. Den minsta bensinmotorn (TFSI 1,4) får 150 hk och den större (2,0 TFSI) kommer med antingen 190 eller 252 hk.
Växellådan är en sexstegad manuell eller en sjustegad dubbelkopplingslåda, den senare kommer nu för första gången även till framhjulsdrivna A4:or. Förbrukningen ska vara 4,9 l/100 km för 1,4 TFSI och 4,8/5,7 l/100 km för 2,0 TFSI.
På dieselsidan heter motorerna 2,0 TDI och 3,0 TDI och även dessa kommer med olika effektuttag. Den minsta motorn kan fås med 150 eller 190 hk medan den större får 218 eller 272 hk. Förbrukningen uppges vara 3,8/4,1 l/100km och 4,2/4,9 l/100 km. 2,0 TDI kommer även i en Ultra-version med lättrullande däck, specialanpassad växellåda och sänkt fjädring. Detta ska göra att den når låga förbrukningen 3,7 l/100 km. Bara Audi A4 3,0 TDI med 272 hk kan utrustas med åttastegad S Stronic-automat.
Kommande Audi A4 Avant g-tron är tänkt att bli tillverkarens andra fordonsgasbil efter förra årets A3 g-tron. Audi A4 Avant g-tron lanseras 2016 och kommer drivas av en gasanpassad 2,0 TFSI-motor med 170 hk, istället för 1,4 TFSI-motorn i gasdrivna Audi A3.
De motorstarkare versionerna av nya Audi A4 får körlägesprogrammen i Drive Select som standard, det vill säga möjligheten att välja mellan förhandsprogrammeringar av styrning, gasrespons och växellådsmappning.
Adaptivt chassi är tillval och bilar med Quattro-fyrhjulsdrift kan få en nyutvecklad ”Sport differential” som ska hjälpa till med vridmomentsfördelningen mellan hjulen vid kurvtagning.
Aktiva säkerhetssystem som multikollisions- och autobroms är standard liksom trötthetsvarnare. Adaptiv farthållare, aktiv filkörningsassistent, Matrix-LED-strålkastare och kökörningsassistent finns som tillval.
Enligt tillverkaren själv ska en tom bil utan förare väga 1320 kilo (framhjulsdriven 1,4 TFSI) och modellen uppges vara upp till 120 kilo lättare än sin föregångare. Detta trots att den växt på både längden och bredden. Det är dock inga dramatiska förändringar: + 25 mm på längden (4726 mm), +16 mm på bredden (1842 mm) och +12 mm mellan hjulaxlarna (2820 mm). Höjden är samma: 1427 mm. Maximal släpvagnsvikt ska vara 2 100 kg.
Bilen ska finnas att köpa i Europa redan i höst.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A4?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1320KG för en bil i denna klassen är imponerande.
Men riktigt kul att läsa om att Audi fortsatt satsar på gas och då med en helt ny motor som säkerligen passar biltypen bättre än vad 1,4/110HK hade gjort.
Snygg interiör men saknar det där rena som A3 har.
Står inget om det i artikeln men frågan är om Audi fortfarande envisas med sitt MMI och inte kör touchskärm. Kanske en vanesak men tror ett vinnande koncept hade varit att erbjuda båda touch och MMI.
Det ska nog till ett väldigt tränat öga för att se att detta är en helt ny modell...
Audi har tagit över titeln "diskretion hederssak" från Lexus som i alla fall försöker få till en lite mer spännande yttre design.
Invändigt verkar det som att Audi sneglat en hel del på BMW:s interiörer.
Designmässigt tycker jag att föregångaren ser fräschare ut, men det är inte direkt några stora avvikelser.
Jag har dock så svårt för interiören med den lösa skärmen, likt MB, det ser lite biltema ut, däremot att ha hela instrumentklustret som en stor skärm och kunna köra Nav på känns helt rätt.
MMI istället för pekskärm? Ja gärna. Har man testat MMI och hittat hur det fungerar så fungerar det finfit och jag behöver inte sikta och pricka med fingrarna utan kan gå från rad till rad med lilla ratten I princip fungerar det lika i min S60, fast där sitter manövreringen på ratten med ett tumhjul och en tillbaka-knapp.
Inte så mycket till nytt yttre. Man vågar nog inte ändra på volymsäjaren för mycket. Däremot lägre förbrukning o uppdaterad fyrhjulsdrift. Snygga inredningar är Audis grej.
Karossdesignen är harmonisk enligt mitt tycke och blir inte hopplöst föråldrad när designtrenderna ändrar sig. Alfa Romeo Giula exteriör är vassare men står sig inte lika långt i loppet som A4:ans karossdesign. Det som man kan tyda av bilderna på interiören är interiören ser väldigt ombonad ut, en trevlig och användarvänlig förarmiljö. Likt sina tyska premiumkusiner så finns det en drös med fina motorstarka drivlinor att välja mellan. Hoppas att det kommer en TFSI laddhybrid med quattro fyrhjulsdrift.
Audi levererar, kanonfin bil!
Tackar för att de håller sin designlinje och utvecklar den istället för att vingla åt alla håll.
Touchskärm, nej tack!
MMI, ja tack!
3.0 TDI lär ju röra på sig ordentligt. Rejält mycket mer effekt i en betydligt lättare bil bådar gott!
Håller med om pekskärm - värdelöst!
Det här är nog det lyxigaste man kan köra i den klassen - om man väljer alla tillbehör.
Ja, de behåller MMI. Reglaget har olika placeringar beroende på automatspak eller växelspak. Ratten syns framför automatspaken på den undre bilden.
Skriker inte ut sin existens. Även grillen är ju numer lite nertonad.
Skulle inte tacka nej om jag fick en.
En Svenssonbil för den som inte vill att grannen ska se att hen har bytt bil, köp en i samma färg som din gamla A4 och varken grannen eller någon annan märker en skillnad. Bilen ser gammal ut redan som nu. En föråldrad och tråkig design. Med S i fronten så blir det en Seat. Överlag så ser bilen ut som en Seat Leon (särskilt kombin) med mindre detaljförändringar..
Ja, det var ju ett diskret nybygge;-) Men en Svenssonbil, nja knappast. Tråkig? Möjligen. Vi får väl se hur väl den säljer. Jag gissar att den säljer betydligt bättre än t.ex. valfri PSA-modell.
Men en musselhuv??? Jag trodde den försvann med Saab. Vidare: MMI - ja tack. Touch - nej tack. (Det håller nog de flesta som testat med om.)
Skärmen som inte kan fällas ner är jag dock lite skeptisk till. Trodde ingen skulle göra en MB C-klass, när man väl fick se denna lösning. Jag hade fel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.