Efter hela 13 år i produktion är det äntligen på väg att hända något för Fiats populära retromodell. Fiat 500 har fått några mindre uppdateringar sedan den lanserades 2007 – nu senast i form av mildhybridteknik – och modellen har sålt bättre än Fiat någonsin hade hoppats, men nu presenteras en helt ny modellgeneration med eldrift.
Det mest intressanta är att ”nya nya” Fiat 500e är utvecklad från grunden för att vara en elbil och den ska byggas i Turin. Den nuvarande Fiat 500-modellen ska dock fortsätta tillverkas med bensin- och hybriddrift i en fabrik i Polen.
Grunddesignen är förstås sig lik – där vågar inte Fiat ändra alltför mycket – men det finns ändå gott om nya designdetaljer. Fronten får en ny uppsyn med tvådelade LED-ljusringar runt strålkastarna och luftintag enbart nedtill, under registreringsskylten. Och i det som tidigare var ”grillen” står det inte längre ”Fiat” utan bara ”500”.
Bakpartiet är ännu lite rundare än i dagens modell och får så kallade tredimensionella baklampor med E-formade LED-ljus vilket ska stå för att bilen är elektrisk. Modellen växer en aning på alla ledder och får även längre axelavstånd för bättre innerutrymmen.
Betydligt modernare inredning
Insidan tar kanske det största skuttet jämfört med dagens Fiat 500. Instrumentpanelen ser betydligt modernare ut med plats för en stor infotainmentskärm på 10,25 tum och framför föraren finns digitala instrument på en 7-tumsskärm. Ratten är tvådelad.
Till skillnad från dagens Fiat 500 får den nya modellen ett betydligt mer uppdaterat infotainmentsystem från Fiat/Chrysler-koncernen samt autobroms, dödavinkelnvarning, filhållningsassistans och adaptiv farthållare. Det finns också en app för att hålla koll på laddningen och klimatanläggningen.
Räckvidd på 32 mil
Eldriften då? Nya Fiat 500e har en elmotor på 120 hästkrafter, men det är ingen accelerationsraket vi pratar om: det tar hela nio sekunder att komma upp till 100 km/h medan konkurrenten Mini Cooper SE fixar samma sprint på 7,3 sekunder. I stadstrafik är dock 0–50 km/h viktigare och det klarar Fiat 500e på bara 3,1 sekunder.
Batteripaketet är på 42 kWh och ger en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket inte är bäst i klassen – särskilt inte med hänsyn till prislappen – men ändå inte alls lika kort som exempelvis Honda e som har tio mil kortare räckvidd.
Apropå priserna finns i nuläget bara en topputrustad lanseringsversion med cabrioletkaross och laddbox för 409 900 kronor (349 900 kronor efter elbilspremien), men fler versioner ska följa senare. Leveranserna börjar i juni.
Fiat 500e klarar snabbladdning på 85 kW vilket innebär att batteriet kan laddas till 80 procent på 35 minuter.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.