Den tidigare chefen för Fiat/Chrysler-koncernen, Sergio Marchionne, var rabiat motståndare till det mesta som hade med eldrift att göra. När Fiat lanserade en eldriven version av småbilen 500 som bara skulle säljas i Kalifornien för att möta vissa avgaskrav rådde han ingen att köpa den – eftersom Fiat förlorade så mycket pengar på den.
Nu gör dock Fiat ett nytt försök. En helt eldriven version av Fiat 500 är återigen på gång och den ska visas upp officiellt i juni. Fabriken i italienska Turin är dock färdigbyggd nu och har redan börjat bygga förserieexemplar, uppger Fiat i ett pressmeddelande.
I samma fabrik förberds också för produktion av Maserati Ghibli med hybriddrift. Totalt har upprustningen och förberedelserna för att bygga elektrifierade modeller gått loss på 7,4 miljarder kronor.
En eldriven Fiat 500 är ett väntat drag med tanke på att konkurrenter som Honda e, Renault Twingo ZE och Mini Cooper SE nyligen dykt upp på elbilsmarknaden. Eftersom bilen främst körs i stadstrafik behövs heller inget jättebatteri. Det finns dock inga uppgifter om pris, batteristorlek eller räckvidd i nuläget.
Fiat 500 fyller 13 år i år och det har länge varit hög tid för en helt ny modell, men nu verkar det alltså vara en eldriven version som Fiat satsar på istället. Dessutom kommer en mildhybridversion av Fiat 500 med bensinmotor som vi redan provkört.
Fotnot: Bilden visar Fiat 500 som mildhybrid, inte elbil.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den stora frågan är om den blir bakhjulsdriven som originalet, och om den kommer i en Abarth-version. Fiat-chefen Olivier Francois har sagt att han är öppen för idén...
Inte för att jag övervägt att köpa en liten FIAT men jag tycker nog att av alla retrobilar som dykt upp har FIAT fått till den design som står sig bäst efter några år.
Världens
Jag håller med. Jag var lagom förtjust när modellen lanserades, mest pga alla nostalgiska minnen av originalet/licenstillverkade alternativ.
Men den nya designen håller och idag skulle jag mycket väl tänka mig elvarianten.
Det bästa med originalet var att drivaxlana satt i ett nav av aluminium. Tung last eller ryckig start så stod den kvar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.