Det är hela 13 år sedan den nya versionen av Fiat 500 dök upp och modellen har alltså levt ungefär fem år mer än vanligt i bilvärlden. Snittlivslängden för en bilmodell är ungefär sju–åtta år.
Nu dyker det upp ny mildhybridteknik under skalet på både Fiat 500 och Panda. Tekniken ska sänka förbrukningen med mellan 20 och 30 procent, enligt Fiats officiella siffror.
Bensinmotorn på 69 hästkrafter byts ut mot en 1,0-litersmotor med tre cylindrar på 70 hästkrafter och 92 Nm. Den får hjälp av en starkare generator och ett litiumjonbatteri för att sänka förbrukningen eftersom start/stopp-systemet nu tillåter bilen att rulla längre med motorn avstängd. I hastigheter på upp till 30 km/h kan motorn i vissa fall stängas av helt.
Detta är första steget mot att elektrifiera Fiats modeller, ett område där märket ligger långt efter de flesta konkurrenter. Fiat/Chrysler-koncernen betalar Tesla miljardbelopp för att kvitta sina utsläpp mot Teslas elbilar och på så sätt komma undan EU:s utsläppsböter.
Koncernen har dock flera nya laddhybrider på gång och även Fiat 500 kommer dyka upp i en helt eldriven version när den nya generationen lanseras.
Fiat lanserade en eldriven version av dagens 500-modell för flera år sedan, men den såldes bara på utvalda marknader och dåvarande Fiatchefen Sergio Marchionne rådde inga kunder alls att köpa den eftersom den var en förlustaffär för märket.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag trodde de skulle komma med cylinderavstängning på den mindre 0,9 l motorn;-)
Prisa Gudarna!
märkligt att en bil som är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna samt låg kvalitet har sålt så bra, men det är design som är säljande, den är "söt" helt enkelt. Designen är tidlös
Väntar på bränslecell och utbyggt infrastruktur.
Utmärkt småbil, men jag hade personligen valt mildhybrid-versionen av Panda istället. Den är väl inte den allra vackraste av bilar, men troligen den mest ekonomiska i sin klass (speciellt som hybrid). Har läst mig till att Panda inom kort får sig en ansiktslyftning, både internt och externt. Den kommer också i sportutförande (vilket troligen bara innebär att det händer något överhuvudtaget när man trycker på gasen).
Tycker det känns vettigt att satsa på uppdatering av dessa äldre modeller om det innebär att priserna hålls låga. Iprincip bara Fiat och Dacia (och för sistnämnda märks det mer) som vidhåller låga priser numer. De tycks klara av att hålla säkerheten i de uppdaterade versionerna (om än inte i toppklass) och nu verkar man också funnit ett sätt att elektrifiera kostnadseffektivt.
Finns en möjlighet att en beställning läggs, men inväntar de svenska priserna.
Fiat Tipo verkar även den komma med mildhybrid-lösning, men baserat på I4-motorn istället för I3. Då gäller också 48V istället för 12V. Att de tillverkas i Turkiet lär ju vara gynnsamt ur ett valutaperspektiv...
Tror stenårt på sammangåendet mellan PSA och Fiat Chrysler. Maserati känns väl dock lite som en udda fågel måste jag säga...
Kanske hade man kunnat nöja sig med Alfa, DS och Lancia (japp, de kommer tillbaka med två modeller sägs det) som "premium-märken" (?)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.