Nästa artikel
Fiat 500 och Fiat Panda mildhybrider – rapport från provkörningen
Direktrapport

Fiat 500 och Fiat Panda mildhybrider – rapport från provkörningen

Publicerad 6 februari 2020
FCA-koncernens första steg mot elektrifiering sker i småbilarna Fiat 500 och Fiat Panda. Calle Carlquist från Vi Bilägare har provkört och här är första intrycken.
Hej Calle! Hur är Fiat 500 med mildhybridteknik att köra?
– Den är faktiskt mer okej än jag hade väntat. Vanliga Fiat 500 har ju tillverkats sedan Hedenhös i otaliga utföranden. Lite oväntat hör den just nu till Sveriges 40 mest sålda bilar. Roliga att ratta har normalversionerna dock aldrig varit. I den här är körkänslan bättre. Bland annat har motorn placerats 45 millimeter lägre än tidigare, vilket inverkat positivt på hur bilen uppträder på vägen. Hybridsystemet i sig arbetar supersmidigt.

Hur är systemet konstruerat?
– Motorn är en ny enliters trecylindrig bensinare. Hybridsystemet är monterat direkt på den och drivs av den multirem som också driver andra hjälpsystem. Elmotorn är på 12 volt och lagringen av energi sker i ett batteri på 11 Ah. Systemeffekten är 70 hk och vridmomentet 92 Nm. Lagrad energi ger maximalt 3,6 kW, alltså ett tillskott på ca 5 hk som kan utnyttjas under acceleration och användas vid start/stopp. Lägger man i friläge under 30 km/tim kan motorn stängas av för att spara bensin och batteriet sköter då de funktioner som behövs.

Vad blir besparingen?
– Systemet finns i både Fiat 500 och Panda och kan spara upp till 20 respektive 30 procent. Det låter väldigt mycket för bilar med så små motorer i sig, hur väl det stämmer får vi nog testa på hemmaplan.

När kommer bilen till Sverige och vad ska den kosta?
– Försäljningen har redan startat och leveranserna startar inom kort. Priserna för 500-modellen startar på 146.900 kronor för enklaste versionen Pop. 176.900 får man betala för maxutrustade Launch Edition.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500/Fiat Panda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-06 07:43
Tjalle

Mer sannolikt 10%. Känns som att vilja men inte kunna - vem blir glad av -10% - om inte någon skattegräns.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-06 12:50
mso 1000

Det kanske fungerar hyfsat på 998kg bil.
Eller så med 92nm så blir det kanske bara ner gaspedal och ändå törstig bil.

Lite Som våran trötta 07 yaris som aldrig ligger under 0,6.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-06 13:12
Rudolf Ampere

11 Ah? Våran trädgårdstraktor har 28Ah. Varför inte sätta i ett 70 Ah batteri från början. Min Panda funkar bra och håller 10 år till.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-07 06:26
Hackenbush

Test

#5 • Uppdaterat: 2020-02-07 06:37
Klarsynt

@Hackenbush

Det funkar!

.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-07 10:26
Pi

Ja, 12V hybridsystem med ett 11 Ah batteri är verkligen inget att skryta med och det borde knappast ens ge nån synbar minskning av bränsleförbrukningen. Batteriet torde väga runt 1 kg och då kan de flesta säkert inse vilken påverkan det kommer att ha... Tror f ö inte på att batteriet på 12 V/11 Ah kan hjälpa till med ett effekttillskott på 3,6 kW = runt 300 A just då... Att välja 12 V är ju helt fel väg att gå - välj istället en högre spänning så minskar strömmen vilket alltid gör hög effekt enklare att hantera i alla led.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-10 13:10
Panopticon

Detta är ju bara ett sätt för Fiat att lura folk att tro att dom gör nånting. Och det verkar ju funka, ViBilägare köper det med hull och hår...

#8 • Uppdaterat: 2020-02-25 11:48
Rudolf Ampere

Den gamla 2-cylindriga motorn skulle ju vara så snål, vilken den inte var. Verkar vara på väg ut.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-28 11:22
Rudolf Ampere

Har funderat lite om batterit med 11 Ah. Det brukar ju anges som kWh, är det inte det som menas?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.