När det gäller elbilar har det gjorts mängder av tester under olika förhållanden för att ta reda på hur lång räckvidden är. Men nu bidrar tyska bilistorganisationen ADAC med en ny typ av granskning.
ADAC har undersökt hur länge elbilarna kan stå stilla på ”tomgång” i vinterväder utan att batteriet tar slut. Det kanske inte är så aktuellt för svenska förhållanden, men i Tyskland förekommer ofta så kallad ”stau” på motorvägen – en stillastående bilkö som kan pågå i flera timmar.
I testet ingick en Renault Zoe ZE 50 samt en Volkswagen e-Up, som båda parkerades under en natt i temperaturer på mellan 9 och 14 minusgrader. Interiören värmdes upp till 22 grader och stolsvärmen och parkeringsljuset var påslagna.
Efter tolv timmar hade Renault Zoe tappat 70 procent av batteriet och Volkswagen e-Up 80 procent. De två elbilarna kan därmed användas i totalt 17 respektive 15 timmar innan det fulladdade batteriet laddar ur.
Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.