Flera partier är oense om den så kallade reduktionsplikten, som innebär att biobränsle måste blandas i fossila bränslen för att sänka utsläppen.
I samband med valrörelsen bytte flera partier fot och öppnade för att pausa eller stoppa reduktionsplikten för att hålla priserna nere. Deras argument gick ut på att den ökande elbilsförsäljningen skulle kompensera för högre utsläpp.
”Reduktionsplikten en nyckel för att nå målen”
Men när antalet bilar på vägarna ökar – de allra flesta av dem fortfarande bensin- eller dieseldrivna – räcker det inte att elbilsförsäljningen ökar. En ny rapport från Energimyndigheten som presenterades på torsdagen gör klart att reduktionsplikten krävs för att nå utsläppsmålen.
– Ska vi nå riksdagens energi- och klimatpolitiska mål måste vi ställa om transportsektorn och då är reduktionsplikten en nyckel för att nå målen, säger myndighetens generaldirektör Robert Andrén.
Enligt Energimyndigheten fyller reduktionsplikten även en annan viktig roll, nämligen att minska beroendet av import från Ryssland.
– På sikt ökar reduktionsplikten försörjningstryggheten av drivmedel, eftersom det bidrar till ett minskat beroende av råolja och till en diversifiering av vilka råvaror och produktionskedjor som kan användas till produktion av drivmedel, säger Henry Hammarström, analytiker på Energimyndigheten.
Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kräver att nivån i reduktionsplikten sänks. Sverigedemokraterna står över huvud taget inte bakom utsläppsmålet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (66)
- 25 september 2022 Ja du J.L, det är ett…
- 25 september 2022 AL, nu är det på det viset…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.