Sänkt skatt på bensin och diesel – och minst 1 000 kr extra i plånboken för alla bilägare. Det är de viktigaste punkterna i regeringens nya förslag som går ut på att minska effekterna av den ryska invasionen av Ukraina för svenska bilägare.
Men det finns också två andra delar i åtgärdspaketet som kommer märkas först på längre sikt. Först ut är reduktionsplikten, som innebär att bolagen måste blanda i en allt större förnybar andel i fossil bensin och diesel. Reduktionsplikten skärps varje år och eftersom förnybara råvaror är dyrare än fossila innebär det högre pris på macken.
Den senaste skärpningen gjordes vid nyår, och då ökade dieselpriset med 1,20 kr/l. För bensin var höjningen inte lika märkbar. Regeringens nya förslag går ut på att skärpningen av reduktionsplikten pausas och höjningen blir ”fryst” under 2023 på 2022 års nivå.
Det finns också en särskild indexering där skatten på bensin och diesel ökar för varje år. Även den indexeringen kan pausas tillfälligt för 2023 enligt det nya förslaget. Det ska kosta 900 miljoner kronor.
Båda delarna ska skickas på remiss och föreslås träda i kraft vid årsskiftet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (21)
- 22 mars 2022 Kollade nyss. Kommentarerna…
- 22 mars 2022 Är det såna här politiska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.