För sju år sedan briserade den så kallade dieselgateskandalen hos Volkswagen, där det avslöjades att tillverkaren medvetet fuskat med utsläppsvärdena och att dieselbilarna därmed släppte ut mer kväveoxider än deklarerat.
Som vi Bilägare tidigare rapporterat har även Audi dragits med i det juridiska efterspelet, där den tidigare Audichefen Rupert Stadler står anklagad för att ha gett order om att mörka fusket. Rupert Stadler har hittills nekat till alla anklagelser som riktats mot honom.
Nu har en tidigare motoringenjörer gjort vad tyska Automobilwoche beskriver som ett fullständigt erkännande om att han tillsammans med två överordnade manipulerat programvaran i bilarna.
Den tidigare motoringenjören hävdar i sitt erkännande att Audichefen kände till dieselfusket
Enligt tidningen ska mannen, efter att ha nått en överenskommelse om strafflindring med åklagaren och inför sin advokat, ha erkänt fusket. I erkännandet ska mannen ha sagt att han hela tiden varit medveten om att åtgärderna ”inte kunde vara förenliga med lagen” och att Rupert Stadler hade kännedom om fusket.
Straffet för motoringenjören blir böter på motsvarande 280 000 kr. Beloppet sägs vara en villkorlig summa som ska tillfalla miljö- och naturskyddsföreningar.
Hur Audis vd Rupert Stadler ställer sig inför de nya uppgifterna är oklart. Han väntas yttra sig om detta senast den 25 april. Klart är att han ännu nekar till skuld.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.