I förra veckan kom beskedet att fyra tidigare Audichefer åtalas för bedrägeri, osant intygande och falsk marknadsföring i dieselskandalen.
Personerna är inte namngivna men tre av dem är tidigare styrelsemedlemmar och en av dem är en tidigare avdelningschef.
Tidigare under sommaren uppgav också tyska Handelsblatt att en tidigare Audichef som ansvarat för motorutveckling och ska ha känt till utsläppsfusket i förväg hämtats av polis på gränsen mellan Slovenien och Kroatien.
USA undertecknade ett utlämningsavtal med Kroatien förra året och kan nu utlämnas.
Läs också: Dieselgate: Nu ska svenska bilägare kunna stämma Volkswagen
Anonyma uppgifter
I handlingarna från amerikanska Justitiedepartementet som har med fallet att göra framkommer uppgifter från anonyma uppgiftslämnare.
För att rena avgaserna från kväveoxider skulle Audis modeller förses med ett så kallad SCR-system med AdBlue-vätska som måste fyllas på av bilägaren. Tanken måste enligt amerikanska lagkrav ha en viss storlek, men det gick rent fysiskt inte ihop med Audiledningens krav på att bilen måste ha stort bagageutrymme och ett lyxigt ljudsystem.
När VW-ingenjörerna insåg att tanken till AdBlue-systemet hade tagit utrymme från bagageutrymmet samt ett mer avancerat högtalarsystem som köparna efterfrågade togs beslutet att fuska med utsläppen och montera en mindre AdBlue-tank. På så sätt kunde AdBlue-systemet rena avgaserna mer när bilen testades i ett labb och mindre när den rullade på allmän väg, för att spara AdBlue-vätska.
”Den kravmässiga tankstorleken för ombordlagring skulle enligt vissa Audianställda störa ut finesser som ansågs mer attraktiva för köpare, som ett premiumljudsystem”, står det i handlingarna.
Läs också: Volkswagen förlorar ännu ett rättsfall om dieselgate
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå......
"störa ut finesser som ansågs mer attraktiva för köpare"
Njo, men detta är ju en självklarhet eftersom VAG koncernen blivit framgångsrika på att ge kunderna vad kunderna vill ha, inte på att bygga utmärkta och välgjorda bilar - om detta på något sätt kommer i konflikt med vad som är mest populärt hos kunden.
Man låter mindre kunniga - alltså kunden - bestämma hur bilarna ska utformas och det får naturligtvis konsekvenser.
Ett ljudsystem är alltså viktigare för Audi än rena avgaser...
Helt rätt! Ogilla dåligt ljud.
Undrar hur det blivit om de potentiella kunderna fått välja mellan bra ljud eller bra avgasrening. Vad hade de valt? :-)
"Man låter mindre kunniga - alltså kunden - bestämma hur bilarna ska utformas och det får naturligtvis konsekvenser."
Jag kan inte komma på någon biltillverkare som inte anpassar sin produkt efter kundkraven. Det har funnits tidigare (b.la Saab på 70- och halva 80-talet), men idag är det ett minne blott.
Varför bygga något kunderna inte efterfrågar? Det är väl om något ett slöseri (också definierat så i modern produktutvecklingsfilosofi).
MVH AL
När det finns en lagstiftning att förhålla sig till så måste den gå före vad kunderna vill ha. Sen är inte allt som kunderna vill ha faktiskt något bra. Se bara på SUV-trenden. Falsk trygghet och högre bränsleförbrukning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.