Volkswagen har förlorat ett viktigt rättsfall i Tyskland. Det kan innebära att bilägare som har en bil som omfattas av dieselfusket har rätt till ersättning.
Detta är ett hårt slag mot VW-koncernen på hemmamarknaden och rättsfallet kommer ligga till grund för ytterligare 60 000 stämningar i lägre instanser. Domen i Tysklands högsta domstol innebär att en bilägare kan lämna tillbaka sin bil och få skadestånd, rapporterar tyska medier.
Volkwagens agerande beskrivs av rätten som ”oetiskt”.
300 miljarder hittills
I det här rättsfallet har en Volkswagen Sharan-ägare stämt koncernen efter att dieselskandalen avslöjades eftersom han ansåg sig lurad. Nu får han alltså ersättning. Det är inte klart exakt hur hög kompensationen kan bli men den blir lägre ju högre körsträcka bilen har.
Hittills har dieselskandalen kostat Volkswagen mer än 300 miljarder kronor i skadestånd, rättskostnader och ersättning. En stor del av pengarna gäller USA där lagarna är annorlunda än i Europa, men det senaste rättsfallet ger alltså bilägarna rätt även i Tyskland.
Det innebär dock inte automatiskt att även svenska VW-ägare får rätt. Hittills har bilar som omfattas av dieselfusket i Sverige rättsligt sett inte haft något köprättsligt fel och flera avgöranden i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tyder på samma tolkning. Men det finns möjlighet genom EU för svenska bilägare att stämma Volkswagen i Tyskland.
– Vi anser fortfarande att kunderna inte har lidit någon ekonomisk skada, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk till TT.
Senare i år ska även återförsäljare som sålt bilar som omfattas av dieselfusket upp i rätten och försvara sitt agerande, rapporterar Deutsche Welle.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men svenska VW-ägare får ingen ersättning!
Blir ofta upprörd över VW / Marcus Thomasfolks mindre trevliga bemötande och svar till sina kunder, nä gör en pudel och be hjärtligt om ursäkt och kompensera kunderna när de så uppenbart har ägnat sig åt bedrägeri. Jag upplever inte att de skäms och är speciellt ångerfulla över det som de har gjort. Trist för ett bilmärke som jag trots allt anser har gjort och gör en hel del bra bilmodeller.
Min uppfattning och egen erfarenhet av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), är att de till stora delar är ett skämt med tanke på hur de hanterar ärenden och även det ovanstående. Dessutom har deras utslag ingen juridisk legitimitet och man får alltså vända sig till rättsväsendet om man vill gå vidare. ARN är med andra ord inte mycket att hänga i julgranen, så sök därför hjälp på annat håll! En mer överreklamerad svensk myndighet än ARN får man leta efter.
Stefan Eriksson ja du har rätt har också haft med Herr Marcus Thomasfolk ang dieselgate och han kunde vara lite mera sympatisk när det gäller kunder som gynnat hans arbetsgivare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.