Tyska åklagare fortsätter att gräva i dieselfusket. Nu utreds flera individer i Audis ledning, bland annat ska Audis vd Rupert Stadler ha beordrat mörkning av fusket.
Åklagarmyndigheten i München meddelar nu att undersökningen av Audi i utsläppsskandalen nu undersöker både aktiva och före detta styrelsemedlemmar som misstänks vara inblandade i utsläppsskandalen som avslöjades 2015. Om någon fälls riskerar de böter på upp till en miljon euro. Audis vd Rupert Stadler anklagas samtidigt för att ha gett order om mörkning av utsläppsmanipulationen inför ett möte med amerikanska miljömyndigheter 2015.
I Tyskland kan inte företag åtalas för brott, men Tyska staten kan eventuellt kräva att Audi betalar hela vinsten på de manipulerade fordonen i ersättning. Det kan också bli en förvaltningsrättslig process där företaget kan dömas att betala stora summor i böter.
Diskutera: Är det rätt att ta hela vinsten från Audi?
I Tyskland kan inte företag åtalas för brott, men Tyska staten kan eventuellt kräva att Audi betalar hela vinsten på de manipulerade fordonen i ersättning. Det kan också bli en förvaltningsrättslig process där företaget kan dömas att betala stora summor i böter.
Diskutera: Är det rätt att ta hela vinsten från Audi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu var det ju inte frågan om att ta HELA vinsten från Audi, utan vinsten från manipulerade fordon.
Och tja, är det så att det stämmer så låter det ju som ett bra straff som skickar tydliga signaler att det inte är ok att fuska.
Men upp till en miljon Euro i böter för en person i den positionen, det är nog peanuts i sammanhanget, sannolikt vad som vaskas på någon enkel grillfest hos dessa herrar.
Hur blir det med herr Winterkorn?
Mkt bra poäng trasten, det har varit väldigt tyst runt den mannen.
Hade nog varit skönt om han och de ansvariga som lett detta faktiskt får lite skit kastat på sig och öppna plånboken.
Rymdskrot, tror tvärtom.
När Audi kommer med en ren elbil så finns ingen anledning att köpa Tesla.
Audi är mästare på s.k. kvalitetskänsla.
Det är väl lätt att räkna ut varför inte Tyskland sätter dit Audi/VAG så det visslar om det?? Eller varför drar inte EU åt tumskruvarna hårdare? Det är lika lätt att lista ut varför jänkarna är hårda i nyporna.
Helt rätt Ingooo.
Den enkla uträkningen heter olika lagar.
Varken den tyska staten eller EU äger rätt att kräva någonting angående Dieselgate, man kan ju undra hur allt detta uppstår och för mig sätter detta made in Germany på spel. Ser man bakåt så har dem trots sina eminenta kunskaper en tendens till att bli styva i korken om saker kommer lätt, VW skulle inte ha tagit sig genvägar.
I skenet av detta så framstår Volvos symbios med Kina som ett genidrag, Volvo har säkert fått till sig en massa visdom och ligger nu i en fas där de klättrar upp till nästa nivå medan att VW sugs ned i leran.
Rev Benny.
Ja olika lagar är en orsak förstås samt att det är olika bestämmelser här och där vilket innebär olika konsekvenser. Sen är min konspiratoriska sida mer inne på att incitamenten inte är lika lockande här inom EU som för jänkarna att försvaga VAG avsevärt. Det kan ju innebära att respektive myndigheter väljer att använda hela arsenalen med "åtgärder" för att åsamka ekonomisk skada eller välja den väg som orsakar minsta möjliga skada totalt sett på "hemmaplan". Skulle ha varit otroligt intressant att se hur EU agerat med åtgärder om det exvis hade varit kinesägda Volvo eller amerikanska Ford som hade gjort bort sig på motsvarande sätt
Helt rätt att ta hela vinsten från Audi. Fusk och mygel skall kännas, ordentligt. Annars fortsätter de bara att fuska, det blev ju inget straff.
Audi bygger fantastiska bilar.. Men är dom fuskare ska dom straffas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.