Ny månad. Nytt ras. Nybilsregistreringen i Sverige fortsätter att backa - och föll med drygt 33 procent i april.
- Registreringarna av både personbilar och lastbilar fortsatte att sjunka i april. Även om man tar hänsyn till att april i år hade två färre registreringsdagar än april förra året är nedgången kraftig. Två färre registreringsdagar motsvarar cirka 10 % färre registreringar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Under april registrerades 18 249 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 33,6 procent, jämfört med april i fjol. Hittills i år, det vill säga under perioden januari-april, har registreringarna minskat med 30,4 procent. Statistik som får BIL Sweden att ännu en gång uttrycka sitt missnöje med att regeringen nobbar en skrotpeng.
- Vi är mycket besvikna över att regeringen i sin vårproposition inte kom med något förslag om införande av en skrotpeng. Skrotstimulanser har med stor framgång införts i flera europeiska länder och har fungerat som en tändvätska för att fått fart på bilmarknaden. Tyskland är ett lysande exempel, där registreringarna ökade med hela 40 % i mars. Regeringens passivitet med att vidta åtgärder för att stimulera den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsmarknaden är mycket olycklig, säger Bertil Moldén.
Större miljöbilsandel
Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6 749 under april och minskade därmed med 15 procent jämfört med april månad i fjol.
Samtidigt var miljöbilsandelen 37 procent, vilket är en ökning jämfört med 28,7 procent under samma period i fjol. Hittills i år ligger miljöbilsandelen på 35,5 procent - vilket kan jämföras med 29,8 procent under samma period förra året.
- Några ljuspunkter i registreringsstatistiken för april är den ökade andelen diesel- och miljöbilar vilket gör att koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att sjunka, säger Bertil Moldén och fortsätter:
- Intressant att notera är att under januari-april i år hade 63 % av de nya bilarna något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider. Det är mer än en fördubblad andel jämfört med för bara tre år sedan. Under januari-april 2006 var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara 29 %. Det är en dramatisk omställning som har skett på den svenska bilmarknaden och som bidrar till minskade koldioxidutsläpp från nya bilar.
Dieselandelen ökar
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 33 procent i april. Dieselandelen var 39,2 procent, vilket kan jämföras med 38,7 procent under april i fjol. Hittills i år ligger dieselandelen på 39,1 procent, något som kan jämföras med 35,5 procent under samma period förra året.
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km minskade under april med 16 procent. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp minskade med 13 procent.
Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 23,7 procent i april i år, vilket kan jämföras med 18,1 procent under april i fjol.
Under april registrerades 18 249 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 33,6 procent, jämfört med april i fjol. Hittills i år, det vill säga under perioden januari-april, har registreringarna minskat med 30,4 procent. Statistik som får BIL Sweden att ännu en gång uttrycka sitt missnöje med att regeringen nobbar en skrotpeng.
- Vi är mycket besvikna över att regeringen i sin vårproposition inte kom med något förslag om införande av en skrotpeng. Skrotstimulanser har med stor framgång införts i flera europeiska länder och har fungerat som en tändvätska för att fått fart på bilmarknaden. Tyskland är ett lysande exempel, där registreringarna ökade med hela 40 % i mars. Regeringens passivitet med att vidta åtgärder för att stimulera den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsmarknaden är mycket olycklig, säger Bertil Moldén.
Större miljöbilsandel
Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6 749 under april och minskade därmed med 15 procent jämfört med april månad i fjol.
Samtidigt var miljöbilsandelen 37 procent, vilket är en ökning jämfört med 28,7 procent under samma period i fjol. Hittills i år ligger miljöbilsandelen på 35,5 procent - vilket kan jämföras med 29,8 procent under samma period förra året.
- Några ljuspunkter i registreringsstatistiken för april är den ökade andelen diesel- och miljöbilar vilket gör att koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att sjunka, säger Bertil Moldén och fortsätter:
- Intressant att notera är att under januari-april i år hade 63 % av de nya bilarna något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider. Det är mer än en fördubblad andel jämfört med för bara tre år sedan. Under januari-april 2006 var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara 29 %. Det är en dramatisk omställning som har skett på den svenska bilmarknaden och som bidrar till minskade koldioxidutsläpp från nya bilar.
Dieselandelen ökar
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 33 procent i april. Dieselandelen var 39,2 procent, vilket kan jämföras med 38,7 procent under april i fjol. Hittills i år ligger dieselandelen på 39,1 procent, något som kan jämföras med 35,5 procent under samma period förra året.
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km minskade under april med 16 procent. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp minskade med 13 procent.
Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 23,7 procent i april i år, vilket kan jämföras med 18,1 procent under april i fjol.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker ni ska informera tydligare vilka förhöjda service- kostnader det innebär med en E;85 bil, med tätare service intervaller.
I mitt fall kostar mellan service 3.100 kr för 1000 mil.var 3000 mil kostar stor service 5.200 kr
Rickard Grave - Vad är det för jäkla bil du har?! Servicen på min Ford Focus flexifuel är mycket billigare än så. Etanolbil skaffar man inte för ekonomins skull, utan för att man är mindre egoistisk och tänker på kommande generationer också.
45000kr för 12000 mil + kamremsbyte. Det kostar att köra på E85 och förorena i onödan om man jämför med 95 oktan.
Konstigt. När katalysatorn kom gick snacket om hur miljöfarliga avgaserna var när de hade passerat denna och nu vill alla skrota bort alla bilar som inte har katalysator för att de släpper ut så mycket skit. Ungefär på samma sätt går snacket nu om E85, men om ett antal år tror jag ingen kan förstå hur man kunde fortsätta att köra på bensin så länge som man nu är på väg att göra för att vissa tror att något man vetat i hundra år är miljöfarligt är något för framtiden. Jag vet inte hur det är med er andra, men när jag gick i grundskolan fick i alla fall jag lära mig att bensin och diesel var miljöfarligt.
GÖINGE, det var säkert 25 år sedan katalysatordiskusionerna pågick, sedan dess har tekniken kommit så långt att man kan analysera avgaserna direkt vid avgasrörets mynning, vilket visar sig göra E85 till en större miljöbov än 95 oktan. Bensindiskussionerna pågår nu på samma sätt som en gång katalysatorerna dvs allt är bättre än bensin. Försök till exempel att hitta information om E85 från andra källor än Miljöpartiet, Gröna Bilister, Centerpartiet och Naturvårdsverket. Det finns mycket seriös forskning och intressanta upplysningar som INTE kommer från källorna ovan och som inte antar religiösa dimensioner.
Vilken häftig sajt. Nu ska här debatteras. Min granne har just en Toyota Prius, en 06:a som tjänstebil. Han pendlar ca 4 mil om dagen med Toyotan och säger att den INTE är prisvärd. Den drar oerhört mycket bensin oftast ÖVER 0,6 att jämföra med runt 0,45 som Toyota anger. Den är bara snål i ren stadstrafik då elmotorn jobbar. Betänk då att elmotorn ibästa fall fungerar ett par kilimeter!!!
Toyotan är dessutom väldigt slö särskilt vid omkörningar och i långa sugande uppförsbackar, det finns många sådana här på Värmdö, östra Stockholm. Den är vidare dyr i inköp. Den kostar tex 50 000 kr mer än en Golf TDI, diesel som dessutom är betydligt större och har en betydligt bränslesnålare, rappare och körgladare motor. Sammantaget menar han att han INTE kan rekommendera andra att köpa en Toyota.
I FMK:s tidning "Trafik och motor" redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Toyota Prius kostar 124:98 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
ALLT är inte bättre än bensin. Fossil diesel är sämre. Fast detta djävulens påfund förespråkas ju av alla motorjournalister på ett sätt "som antar religiösa dimensioner".
Nå JAN ERIK, är de utsläpp du nämner något du hört eller läst eller är det något du vet? Du måste väl förstå att även alkohol bildar CO2 vid förbränning och att du inte enbart kan referera till det CO2 utsläpp som kommer från de 15% bensin som finns i E85. Då kan man väl även räkna bort de 5% alkohol som finns i 95 oktan så att flera bilar kommer under 120 g/km. Du menar väl inte att om du kör på ren alkohol så kör du utan CO2 utsläpp?
GÖINGE, enligt tidningen Science har diesel mindre skadlig miljöpåverkan än bensin! Jag tror inte att Djävulen som fann upp dieseln, inte Gud heller varför jag tycker vi lämnar religion och tro utanför miljödebatter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.