Bilförsäljningen fortsätter att rasa i Sverige. Bilregistreringarna minskade med 23,4 procent i mars. Nu uppmanar BIL Sweden den svenska regeringen att införa en så kallad skrotpeng.
- Trots tre fler registreringsdagar jämfört med mars förra året blev nedgången 23 procent för personbilar och 16 procent för lastbilar. Tre fler registreringsdagar motsvarar normalt ca 15 procent fler registreringar. Vi uppmanar nu regeringen att i sin kommande vårproposition följa exemplen från flera billänder i Europa och stimulerar bilmarknaden genom att införa en sk skrotpeng, säger Bertil Moldén, , vd för BIL Sweden.
Under mars månad registrerades 18 035 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 23,4 procent jämfört med mars månad i fjol. Därmed har registreringarna minskat med 28,9 procent hittills i år.
Nu kräver branschorganisationen BIL Sweden att regeringen inför en skrotpeng för att stimulera den vikande marknaden.
- Vi har svårt att förstå regeringens tvekan med att införa en skrotpeng i Sverige. Fördelarna med att förnya den åldersstigna svenska bilparken och byta ut gamla bilar mot nya är stora både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det skulle dessutom innebära en tändvätska för att kickstarta den svaga svenska bilmarknaden och därmed stimulera jobben och tillväxten. Tyskland har visat att skrotstimulanser är ett recept som fungerar. Där ökade bilförsäljningen i februari med drygt 21 procent samtidigt som europamarknaden totalt sett sjönk med drygt 18 procent, avslutar Bertil Moldén.
"Positivt ur miljösynpunkt"
Registreringarna av miljöbilar ökade med sju procent under mars månad och miljöbilsandelen var 37,0 procent. Det kan jämföras med en andel på 26,6 procent under samma period i fjol.
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 22 procent i mars och dieselandelen av de totala nybilsregistreringarna var 38,4 procent. Dieselandelen var 37,7 procent under samma period i fjol. Siffror som gläder Bertil Moldén.
- Under mars månad registrerades fler dieselbilar jämfört med bensinbilar. Både dieselbilar och miljöbilar ökade sina andelar av totalmarknaden under mars månad. Det här är mycket positivt ur miljösynpunkt och gör att koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att sjunka. En dieselbil förbrukar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än en bensinbil, säger Bertil Moldén.
Under mars månad registrerades 18 035 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 23,4 procent jämfört med mars månad i fjol. Därmed har registreringarna minskat med 28,9 procent hittills i år.
Nu kräver branschorganisationen BIL Sweden att regeringen inför en skrotpeng för att stimulera den vikande marknaden.
- Vi har svårt att förstå regeringens tvekan med att införa en skrotpeng i Sverige. Fördelarna med att förnya den åldersstigna svenska bilparken och byta ut gamla bilar mot nya är stora både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det skulle dessutom innebära en tändvätska för att kickstarta den svaga svenska bilmarknaden och därmed stimulera jobben och tillväxten. Tyskland har visat att skrotstimulanser är ett recept som fungerar. Där ökade bilförsäljningen i februari med drygt 21 procent samtidigt som europamarknaden totalt sett sjönk med drygt 18 procent, avslutar Bertil Moldén.
"Positivt ur miljösynpunkt"
Registreringarna av miljöbilar ökade med sju procent under mars månad och miljöbilsandelen var 37,0 procent. Det kan jämföras med en andel på 26,6 procent under samma period i fjol.
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 22 procent i mars och dieselandelen av de totala nybilsregistreringarna var 38,4 procent. Dieselandelen var 37,7 procent under samma period i fjol. Siffror som gläder Bertil Moldén.
- Under mars månad registrerades fler dieselbilar jämfört med bensinbilar. Både dieselbilar och miljöbilar ökade sina andelar av totalmarknaden under mars månad. Det här är mycket positivt ur miljösynpunkt och gör att koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att sjunka. En dieselbil förbrukar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än en bensinbil, säger Bertil Moldén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1. De som har gamla bilar som inte har katalysator springer inte och köper en ny bil ändå, de köper en bättre begagnad(> 3-5 år.
2. Vill vi inte minska det onödiga bilåkandet i samhället ? De som skrotar bilen(ex. 2:a-bilen) får förutom sedvanlig skrotpeng, men även en check för att växla in i en cykelhandel där de kan köpa en bra cykel som är rolig att cykla på för att ex. ta sig till/från jobbet.
Uppgång i bilförsäljningen blir det först
när det finns vettigare bilar att köpa!
Jag skrotar ju inte min gamla bil för att köpa en NY bensin eller diesel driven bil!
Jag vill ha hybrid eller 100 % eldrivning!
Svar till Nisse
Det blir bilhandlaren som skrotar den inbytta bilen utan katalysator efter att ha sålt en begagnad bil med katalysator. Poängen är att kunden kan få mera betalt tack vare skrotpremien.
Som någon annnan sa:
BIL Sweden, vilket fjantigt namn.
Bestäm er om ert namn ska vara på engelska eller svenska.
Det namnet ni har nu blir det svårt att ta er på allvar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.