Fiat har storslagna planer. Den italienska biltillverkaren vill skapa en europeisk biljätte - tillsammans med bland annat Opel och Saab.
När flera biltillverkare kämpar för överlevnad går Fiat på offensiven i ett försök att utöka sin verksamhet. Den italienska biltillverkaren har nyss ingått ett partnerskap med amerikanska Chrysler - och nu bekräftar Fiats koncernchef Sergio Marchionne att företaget planerar att skapa en ny europeisk biljätte.
Enligt Financial Times arbetar Fiat i dagsläget för att skapa en av världens största biltillverkare. Till denna koncern ska Fiat inkludera General Motors europeiska märken så som Vauxhall, Opel och Saab.
- Från teknisk och industriell synpunkt är detta ett äktenskap ingånget i himlen, säger Sergio Marchionne, till Financial Times, om alliansplanerna med Opel.
Enligt Sergio Marchionne kan den planerade koncernen ha en årlig försäljning av 6-7 miljoner bilar. Biljätten ska då samtidigt omsätta 80 miljarder euro, motsvarande drygt 850 miljarder kronor.
Återstår att se om Sergio Marchionnes planer blir verklighet.
Enligt Financial Times arbetar Fiat i dagsläget för att skapa en av världens största biltillverkare. Till denna koncern ska Fiat inkludera General Motors europeiska märken så som Vauxhall, Opel och Saab.
- Från teknisk och industriell synpunkt är detta ett äktenskap ingånget i himlen, säger Sergio Marchionne, till Financial Times, om alliansplanerna med Opel.
Enligt Sergio Marchionne kan den planerade koncernen ha en årlig försäljning av 6-7 miljoner bilar. Biljätten ska då samtidigt omsätta 80 miljarder euro, motsvarande drygt 850 miljarder kronor.
Återstår att se om Sergio Marchionnes planer blir verklighet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett äktenskap i himlen? För vem?
Naturligtvis är SAAB:s situation prelär. Frågan är om detta kan lösa katastrofen. Har ni glömt resultatet av SAAB:s tidigare samverkan med Lancia (ingår i Fiat-koncernen)?
Å andra sidan är ett annat resultat av Fiatsamarbete modellen Saab 9000, vilken nog kan sägas vara så nära en succé man kan komma i Saab-sammanhang. Just den modellen är den senaste (enda?) som faktiskt genererat vinst åt Saab (1987 eller om det var 1988).
Dessutom: Fiat av idag är något helt annat än Fiat av år 1980, när Saab-Lancia 600/Lancia Delta var på tapeten.
Glömde att tillägga att samtliga dieslar i Saab och Opel dessutom är Fiat/Alfa Romeo-dieslar. Så ett samgående enligt ovan är inte så konstigt eller dumt som det kanske kan verka vid en ytlig betraktelse.
FIAT har redan nått botten,nu på väg uppåt,har de pengar och vill köpa SAAB ? varför inte ?
Glem SAAB/Lancia! Det er 30 år siden! FIAT sitter i dag på teknologi, som få andre. Multijet dieselmotorer, SGE-motorer med og uten turbo. De har snart de minste hybridene på markedet. De har en revolusjonerende ventilteknologi kalt AirFlow. Gjennom SpaceFrame-teknologien, kan de produsere modeller med lønnsomhet i et lavere antall enn noen annen bilprodusent i dag. Tenk hva det kan gjøre for SAAB! Fortsatt mangler de å ha de beste bilene i hvert segment, bortsett fra Pandaen, som er dagens 500. Puntoen er en suksess, men hurrtig og billigt utviklet. Opel brukte nesten et år lengre på å forfine bilen i Corsaen, Bravoen er strengt talt en mye penere og stivere Stilo. Cromaen er for det meste en Opel Zignum. Neste C-segment bil fra FIAT, vil være en bil som kan konkurere med alle andre produsenter på alle plan. De har motorene, de har teknologien. Forza FIAT!
Men snälla ni, Fiat är inte på väg att köpa Saab. Fiat för diskussioner om att köpa GM Europe. GM Europe äger fortfarande Saab. Var har ni fått det ifrån att Fiat vill och ska köpa Saab? Det är GM Europe som Fiat är intresserad av, och om de skulle få Saab på köpet så kommer Fiat knappast att satsa på Saab utan det kommer att läggas ner eller säljas till kineser. Det är inte Saab som Fiat är intresserad av, utan det är Opel/Vauxhall. Opel Corsa och Fiat Grande Punto delar plattform, så gör även Opel Vectra och Fiat Croma.
Det finns alltså en naturlig koppling.
Opel vill vara mer premium och är starkare i mellanklassen än Fiat, som är starkare på småbilar. Opel kan därför vara ett bra komplement till Fiat.
Men Saab? Vad är Saab? Opel-premium, ja men nu när Opel vill vara mer premium så vart hamnar Saab? Premium-sport? FIat har Alfa Romeo för det. Ok, premium-komfort då? Fiat har Lancia för det.
Nej, det finns inget utrymme för Saab i ett Opel-Fiat. Saab har inget att tillföra. Fiat är starkare på alternativa drivkällor än Saab. Fiat är världsledande på säkerhet (imponerande av 500:an att få 5 stjärnor i EuroNCAP, en så liten bil...). Fiat uppfann den moderna dieselmotorn med Common rail teknik. Och så vidare...
Saabs turbomotorer är gammal skåpmat jämfört med Fiats små T-Jet turbos.
Över hela Europa inklusive Danmark har man i många år haft förstånd att uppskatta Fiats bilar.
Det är bara här i Sverige man har skrämts av en del år av mycket rost under 70- och 80-talen vilket gav dem oförtjänt dåligt rykte. Vilka bilar rostade inte under den tiden? Japanerna var föregångare när det gäller rost, inga märken var bättre än andra, Volvo och SAAB var inte bättre. Nästan bara Fiat tycks ha lämnat avtryck i folks medvetande.
Jag tror inte SAAB kan förlora mycket på ett samgående, alternativen verkar inte lockande.
Raphael, förmodligen har du missat Fiats meddelande till media idag, man vill ha med Saab.
Går det här igenom kan Saab faktiskt tillföra något som den här konstellationen behöver.
Man kan liksom Lancia ta fram "the upper crust" för de som inte nöjer sig med dussinbilar.
Fiat/Opel/Vauxhall, för vanliga bilar, de som behövs.
Alfa-Romeo för de som vill ha vackra bilar och åka sportigare.
Lancia och Saab "the upper crust".
För att ingen ska tro att jag glömt dem, så vill jag bara nämna de två inom samma gäng som hör till "the really upper crust" Ferrari och Maserati!
Inte behöver detta bli fel om vi tittar för Saabs del på det hela om Fiat vill ta över/bilda en ny storkoncern mellan märken.
Ska bli spännande att se hur det hela slutar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.