Bilindustrins kris sprider sig. Och kan leda till sammanslagningar mellan biltillverkarna. Enligt italiensk press diskuterar Fiat ett sammangående med Peugeot-Citroën.
För en vecka sedan konstaterade Fiat-chefen Sergio Marchionne att bilindustrins kris kommer att innebära att antalet biltillverkare minskar.
- Om två år, när konsolideringen är klar, har vi en amerikansk biltillverkare , en tyskt, en fransk-japansk - som kanske har en avläggare i USA, en japansk och en kinesisk tillverkare. Kanske finns det plats för ytterligare ett europeiskt företag, sa Sergio Marchionne till Automotive News Europe.
Ett uttalande som har fått spekulationerna kring Fiat att flöda.
Nu rapporterar Milano Finanza att det förs samtal mellan den italienske premiärministern Silvio Berlusconi och den franske presidenten Nicolas Sarkozy om en sammanslagning av Fiat och PSA(det vill säga Peugeot-Citroën).
Detta sammangående skulle innebära att de tre bilmärkena kan dela plattformar och drivlinor - vilket skulle göra märkena mer konkurrenskraftiga.
Återstår att se om spekulationerna blir verklighet.
- Om två år, när konsolideringen är klar, har vi en amerikansk biltillverkare , en tyskt, en fransk-japansk - som kanske har en avläggare i USA, en japansk och en kinesisk tillverkare. Kanske finns det plats för ytterligare ett europeiskt företag, sa Sergio Marchionne till Automotive News Europe.
Ett uttalande som har fått spekulationerna kring Fiat att flöda.
Nu rapporterar Milano Finanza att det förs samtal mellan den italienske premiärministern Silvio Berlusconi och den franske presidenten Nicolas Sarkozy om en sammanslagning av Fiat och PSA(det vill säga Peugeot-Citroën).
Detta sammangående skulle innebära att de tre bilmärkena kan dela plattformar och drivlinor - vilket skulle göra märkena mer konkurrenskraftiga.
Återstår att se om spekulationerna blir verklighet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fiat o PSA har ju byggt bilar tillsammans i årtionden. Familjebussar som Ulysée, 807 och C8, transportbilar i diverse storlekar osv. Nu är det alltså dags att gå vidare. Helt logiskt. Man har skyndat långsamt och har säkert en stabil grund att stå på. Det finns alla chanser att detta ska lyckas.
BRA!!! Dom är STORA i Sydeuropa....Dom har ett mkt
bra sortiment!T.ex.FIAT 500,
Citroen C3m.m.Lycka till!!
SAAB skrotas....VOLVO blir
Koreanskt/Kinesiskt......
Hyundai/KIA byggs i Sverige,
det är vår enda chans....
OM inte Svenska Staten lägger seji!
Fiat och PSA-gruppen konkurrerar för mycket i samma segment. De amerikanska biltillverkarna har visat att man inte kan samla hur många märken som helst under samma tak och göra bilar på samma grund med små förändringar sinsemellan. Marknaden kräver tydliga varumärken och jag har svårt att se hur detta kan lyckas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.