Toyota har tidigare släppt en del fakta om nya Auris. Nu då Parissalongen närmar sig får vi mer kunskap om framförallt motorer och förbrukning.
Motoralternativen blir fem till antalet. Två bensinmotorer, två dieselmotorer och en hybrid. Utsläppen har minskats med i genomsnitt 13 procent jämfört med utgående modell.
Den minsta bensinmotorn är på 1,33 liter och 99 hk. Bränsleförbrukningen uppges till 5,4 l/100 km och koldioxidutsläppet till 125 g/km. Den större 1,6-liters bensinmotorn producerar 132 hk, förbrukar 5,9 l/100 km och släpper ut 134 g/km. Med automatisk växellåda till 1,6-litersmotorn sjunker förbrukningen till 5,7 l/100 km och 134 g/km.
Den mindre dieselmotorn är på 1,4 liter och 90 hk. Den ska förbruka 3,8 l/100 km och släppa ut 99 g koldioxid/km. Den större dieselmotorn är på 2,0 liter och 124 hk. Den har lättats med 3 kg från förra generationens motor och utsläppen har minskat med 19 procent. Förbrukningen anges nu till 5,2 l/100 km och utsläppen till 112 g/km.
Manuella sexväxlade lådor är standard men den större bensinmotorn går att få tillsammans med en automatlåda som har ett steglöst automatläge och ett 7-stegat sportläge. Den mindre dieseln kan fås med en sekventiell växellåda, med rattmonterade växelpaddlar, som också kan växla automatiskt.
Start-stopp-teknik är standard på 2-litersdieseln och tillval på den mindre dieseln och den mindre bensinmotorn.
Hybridversionen av nya Auris kombinerar en 1,8-liters bensinmotor med en elmotor på 60 kW. Tillsammans utvecklar de 136 hk och accelerationen 0 – 100 km/tim tar 10,9 sekunder, med toppfarten 180 km/tim. Inga förbrukningssiffror nämns men koldioxidutsläppet är 89 g/km om bilen rullar på 15-tumshjul. Bilen kan försättas i EV-läge vilket gör att den kan köras 2 kilometer i max 50 km/tim på enbart el. Bagageutrymmet (360 liter) är lika stort som i de andra Auris-modellerna då batteriet sitter under baksätet.
Auris kan utrustas med antingen 15- 16- eller 17-tumshjul. Några svenska prisuppgifter är ännu inte offentliga.
Läs mer om nya Toyota Auris här.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett klart steg framåt gentemot föregående Auris, men fortfarande lite identitetslös då resten av bilen inte matchar fronten.
För övrigt alltid skojigt med en Toyotaartikel så här lagom till fredagen, ska vi gissa på +100 kommentarer innan måndag? ;)
Det har ju redan funnits +100 kommentarer om den här.
Som skrivet tidigare, ett fall framåt. Ser trevlig ut.
Finns det en snygg växel spak att få som tillbehör!? Den där var det fulaste jag sett på länge.
Bra att dom flyttat ner växelspaken igen, såg ju inte klokt ut när den satt vid stereon.
Men skulle inte Auris byta namn till Corolla igen? Det skulle ju fixa den bristande kvaliteten sas det från många........
Regeln här är att närma sig sin nyinköpta auris från sidan eller framifrån. när du väl ser den bakifrån kan du inte förmå dig köra iväg i den...
En fredagsartikel för att hålla besökssiffrorna uppe över helgen.
Själv anser jag att instrumentbräden är bedrövligt trist. Tiden har stått still och fantasin tryter hos Toyota. Växelväljaren ser bedrövlig ut, speciellt nu när man som jag på Mercedes B-klass helt vant mig bort från den på mittkonsolen.
Ignorera Uno!
Ska han vara på detta viset? Han bor i mig. Så, svar JA
Fan Jes_, nu kommer ju Shogun tjata i 300 inlägg där han kräver att du ska berätta vad han har för utbildningsnivå :)
Just det ja, bilen var det också.........
Bilen är en Toyota......med allt vad det innebär....
Misstänker att man får plussa på en deciliter per mil när det gäller hybridversionen, det har ju visat sig vara svårt att komma ner till angiven förbrukning hos Toyotas övriga hybrider.
Sen med tanke på nivån hos Unos inlägg så tror jag inte att han har åldern inne för att få dricka öl...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.