Nästa artikel
Nya Toyota Auris – första bilderna
Nyheter

Nya Toyota Auris – första bilderna

Publicerad 20 augusti 2012 (uppdaterad 21 augusti 2012)
Nu visas de första bilderna på nästa generation Toyota Auris. Bilen tar del av Toyotas nya formspråk och blir längre, lättare och lägre.

I samband med bilsalongen i Paris i slutet av september presenteras Toyotas utmanare i Golfklassen – Auris – i ny tappning. Nya Auris mäter 427,5 centimeter på längden och har således blivit 5,5 centimeter längre än sin föregångare.

Modellen inordnas i den japanska tillverkarens nya formspråk, med allt vad det innebär. Bland annat har strålkastarna smalnats av, grillen arbetats om, taklinjen sänkts 5,5 centimeter och nya varselljus med lysdioder har tillkommit.

I kupén utlovas bättre material än tidigare, två centimeter mer benutrymme för passagerarna i baksätet och ett lastutrymme som är nio centimeter längre och som sväljer sex liter mer än tidigare, totalt 360 liter. ”Ett av klassens största glastak” erbjuds som tillval.

Genom att använda högfållfasthetsstål har Toyota bantat Auris med 40 kilo jämfört med nuvarande generationen. Toyota menar också att karossen blivit styvare och att vägegenskaperna förbättrats med nya hjulupphängningar och ny styrning.

Nya Toyota Auris kommer att erbjudas med två bensinmotorer på 1,33 eller 1,6 liter, två dieslar på 1,4 eller 2,0 liter samt en hybridversion som kombinerar en bensinmotor på 1,8 liter med en elmotor. Inga förbrukningssiffror eller fler specifikationer är i dagsläget officiella.

Tillverkningen äger rum i Storbritannien och den svenska premiären är förlagd till början av 2013. Ungefär samtidigt lanseras nya upplagan av Volkswagen Golf.

Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Auris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-20 16:16
KaptenOberkommando

Jämfört med den nuvarande modellen - tyngd av traditionellt föråldrad design - ser den nya förhållandevis fräsch ut, men fy fabian för att tvätta ur de där smala, indragna schakten längst ut bakom hjulhusen. Jag har svårt att förstå varför man behåller sådana där smutssamlare. Fula är de också. Det är svårt att ha en åsikt om inredningen, men den ser tyvärr fortfarande rätt asiatisk ut.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-20 17:26
Peugo

Antingen Vi Bilägare eller Teknikens värld testade Peugeot 407 med glastak då man krockade med älg. Klarade sej lika bra av stöten som andra, dvs. inte så bra. http://www.teknikensvarld.se/2011/10/10/24548/bilar-klarar-inte-krock-med-alg/

Toyotas "problem" har alltid varit körglädje och körkänsla, dvs det finns ingen. Har dock förstått att dom fått dom bättre men hur långt räcker det?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-20 17:46
FLAC

Ja, nu börjar det ju se ut som om de åtminstone anställt en designer, förra Auris ser ju ut att vara formgiven av produktionsteknikerna... men vad är det med bakänden?? varför har japparna så svårt att få till ett snyggt avslut på bilen också, se bara Nissan Leaf...? En av få snygga bilbakar från Japan är ju Honda civic (06-11). Titta på italienarna och lär...

#4 • Uppdaterat: 2012-08-20 18:13
Audi A5 SB

"Hålen" i den bakre stötfångaren, torde (som kapten skriver) kräva manuell rengöring efter en snabbtvätt. Korkat, men så var det väl även på föregångaren. I övrigt en proper design som sticker ut mycket mer än de övriga från Toyota.

FLAC, såg för övrigt en danskregistrerad ny Civic idag. Den var inte snygg, vilket den gamla var.

Håller med Shogun om glastaket; vilka risker tar man? Jag skulle aldrig välja en bil med en sådan "finess".

#5 • Uppdaterat: 2012-08-20 18:21
Roger Skagerström

Nu är vi där igen :P Ett härdad glastak, laminerat med plast (vilket det med största sannolikhet är, troligen polykarbonat) har med största sannolik bättre skydd än ett plåttak. Ett plåttak är bara starkt där balkarna går. Testa och trycka på taket får ni se... Skulle man slå runt och landa upponer på ett stenrös så skulle jag nog hellre sitta i en bil med glastak än en vanlig plåtbil med Colaburkstunnt tak. Det lär inte bli sämre iallafall.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-20 18:25
Audi A5 SB

Roger; "sannolikt"? Det var just det vi ville få bekräftat eller avfört? Eller har du en länk eller är det något som du vet?

#7 • Uppdaterat: 2012-08-20 18:50
KaptenOberkommando

Vi kan lugnt utgå från att biltillverkarna INTE säljer glastak som INTE tål en rejäl rundslagning eller INTE klarar en vanlig, rejäl krock. Om man tänker efter så finns det extremt tåliga glasstrukturer på marknaden idag, till exempel skottsäkert glas som klarar en AK-47:a från typ 20 meter till "vindrutor" på rymdfärjor som skall klara mindre rymdskrot och saftiga temperaturskillnader. Det är liksom inget vanligt "kyrkglas" som vi talar om. Ett plåttak är egentligen mjukt som wellpapp och faktiskt ganska värdelöst. Släpp en större skruvmejsel från tio meters höjd och spetsen lär titta in genom plåttaket och kittla dig i skallen.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-20 18:51
V8-Power

Utseendet är ju faktiskt ok nu men inredningen vill jag nog känna på först, det ser ut som mycket billig hårdplast tyvärr.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-20 19:13
Peugeote-Pär

Ser ju ut som en Lexus CT 200h... Tråkigt? förmodligen!

#a • Uppdaterat: 2012-08-20 19:35
Thommys

Det spelar ingen roll vad man tycker om bilen. Toyota köper ju folk ändå. Deras kunder har aldrig brytt sig om designen bevisligen.

Personligen tycker jag ändå att inredningen ser rätt trist ut. Rätt långt från någon form av premium i varje fall. Utvändigt rätt neutrala sidor utan dropping lines. Fram nya Toyota looken. Bak vet jag inte vad de försöker göra. Hornen på bakljusen är inte tidlösa nog kan jag säga i varje fall. De försöker införa någon form från djurriket. Insektsinspiration tror jag, en blandning av skalbaggar och malar. Malens utseende kan även hittas hos samuraien och det är mycket japanskt i det.

Shogun, hur kan du ifrågasätta Toyotas säkerhet? Du tror väl inte att Folksams favorit har några brister?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.