Har nya generationen av Peugeot 308 vad som krävs för att utmana Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Cee’d och alla de andra i den så kallade Golfklassen? Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i Frankrike för att ta reda på den saken.
Vi ringer upp för att få en första rapport.
– Det här är Peugeots nya vapen i Golfklassen, säger Tommy Wahlström. Och den tekniska nivån är högre än tidigare. Nu finns till exempel automatiska bromssystem och LED-strålkastare även till 308. Man följer också linjen från 208, det vill säga att nya 308 inte är större än den förra, snarare skulle jag säga att den blivit lite mindre.
– Nya 308 har också samma upplägg som 208 inuti bilen, med andra ord är ratten liten och instrumenteringen högt placerad. Jag tycker att det är något av en gimmick. När instrumenten också är så små blir de lite svåra att läsa av.
Hur är den att köra?
– Än så länge har jag bara kört på motorväg och där är den väldigt tyst och stadig och behaglig. Den stora bensinturbon på 1,6 liter och 156 hästar går väldigt fint.
När kommer bilen till Sverige?
– Den kommer senare i höst och kommer att kosta från 159 900 kronor. Det är lite billigare än Volkswagen Golf, speciellt om man jämför med motsvarande utrustningsnivå, men Mazda3 och Kia Cee’d kommer att ligga på ungefär samma nivå, med andra ord konkurrerar Peugeot inte med priset i första hand.
Läs en komplett provkörning av Peugeot 308 i Vi Bilägare nummer 12/2013. Tidningen utkommer den 10 september, men prenumeranter får den en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?
Ämnen i artikeln
Snygg bil. Säkert bra. Baklyktorna är stulna från Renault Mégane kombi, resten av baken från Golf, fronten från Kia Ceed och växelspaken ser ut som en jättedildo. Knappast nyskapande på något sätt. Men en allvarlig konkurrent till VW Golf och Audi A3? Eller ens Mazda 3 och Kia Ceed? Nee... Det är samma franska skrot som tidigare under huven. Kolsvart, dammsamlande inredning? Huah... Om man har x antal kronor man ska lägga på en ny bil, vad väljer man då? Det bästa man får för pengarna så klart, och då är det tyskt, japanskt eller sydkoreanskt som gäller.
Jag måste få säga att designen är ett JÄTTELYFT jämfört med förra versionen. Men jag instämmer i det Tommy säger om instrumenten och lägger till att visare som rör sig motsols..... är lite udda. Men nu är ju bilen fransk;-)
Vad har hänt nu då?`En Peugeot med sansad front. Tämligen återhållsam i linjerna även i övrigt - lite åt Golf-hållet. Ser faktiskt trevlig ut.
Att instrumenten är högt placerade är ju bra, men i övrigt kan man definitivt ha synpunkter på dem.
Och som saabnisse skriver - begravningssvart.
Tjafset om vem som kopierat vem är alltid så löjligt, så det avhåller jag mig ifrån.
Jag är inte någon stor fan av PSA-gruppen sedan de inledde samarbete med GM, men jag tycker ändå att man ska vara lite försiktig i sina omdömen innan man läst provkörningen. Eller har nån kört bilen och vet att den inte är bättre än tyskt, japanskt eller sydkoreanskt? Har nån ens sett den förut?
Golfklassen är enormt spännande. Ffa kombivarianterna. Ser fram emot en duell mot några av konkurrenterna. SEN kanske jag kan fälla omdömet: hellre en japanare...
Riktigt snygg bil!
(Till skillnad från föregångaren som var riktigt ful).
Jag är en sån som gillar det där lilla extra "tokiga" Peugeot och Citroen brukar bjuda på. Därför gillar jag inte utseendet på nya 308 riktigt. Gillar ändå att inuti är samma genialiska ide i bruk som i 208, instrumenten passar mej perfekt! Tror inte det här blir min bil för man lär sitta ganska nära golvet jämfört med första generationen av 308 där man hade väldigt bra utsikt?
Hoppas bara inte att de även nu går samma väg som de flesta andra, stenhård okomfortabel fjädring som kräver njurbälte.
Paginering
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Helt klart en intressant bil, hoppas att den kommer att gå att få med lite roligare inredningsfärger än begravningssvart.
Varför har man inte tittat på Renault?
Men det kanske finns.