Volkswagen utökar sitt hybridprogram med nya Passat GTE. Bilen blir den första sedanen från tillverkaren med hybriddrift. Passat GTE drivs av en 1,4 liters TSI-bensinmotor tillsammans med en elektrisk trefas magnetsynkronmotor.
I kombination ger drivkällan 218 hk/400 Nm. Elmotorn och en specialtillverkad DSG-växellåda är inhysta i samma enhet. Den sexstegade växellådans dubbelkopplings upplägg har fått en tredje koppling som möjliggör att bensinmotorn kan frikopplas så att bilen rullar fritt.
Räckvidden med litiumjonbatteriet fulladdat och den 50 liter stora bensintanken full är 1 000 kilometer enligt Volkswagen. Förbrukningen uppges vara 2,0 l/100 km (NEDC) vilket ger ett koldioxidutsläpp på 45g/km. Bilen klara 50 kilometer på enbart el i ”E-mode” och i ”GTE”-läget avklaras 0-100km/tim på 8 sekunder och toppfarten är minst 220 km/tim.
Bilen kan även framföras i körlägena ”Hybrid” och ”Battery Charge”. Laddningen går på 4 timmar och 15 minuter om bilen är kopplad till ett vanligt 230 volts vägguttag.
Exteriört har bilen fått en GTE-specifik grill med en blå list som likt GTI-bilarnas röda dito ska signalera att här kommer en speciell folkvagnsmodell. LED-strålkastare är standard liksom bland annat autobromsystem för stadstrafik och parkeringsassistent.
Diskutera: Vad tycker dy om Volkswagen Passat GTE?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Modellen kan vara intressant för företag som vill göra reklam för att de profilerar sig för att vara "miljövänliga", men den blir säkerligen klart dyrare att köra än en vanlig Passat, eftersom priset är högt och därför tappar den mer i andrahandsvärde, och för att underhålls kostnaderna kan bli mycket höga, kunderna har ingen aning om vad som kan gå fel i växellåda och elektronik, eftersom konstruktionen är ny och komplicerad, och där enklaste fel kan kosta tiotusentals kronor att åtgärda, där tappar man fördelen av lägre förbrukning flera gånger om....
Jag som tyckte det var intressant när jag såg kombin på bilden och så visar det sig att det bara är sedanen som kommer att ha hybrid lina. Synd.
@Havfidran: Enligt Auto Motor Sprot kommer även kombin som laddhybrid. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140928/volkswagen-passat-gte-sportig-supersnal-laddhybrid
400,000 för en "vanlig" Passat hade varit för mkt, men 400 000 för en Passat GTE känns helt ok, speciellt när en mindre Golf GTE börjar på 370 000.
Mystiskt! Först anges att bilen drar 2L/100km och att räckvidden är 1000km: dvs 20L/ 1000km.
Längre ner i texten anges att bilen drar 50l/(1000-50)km dvs ca 5,3l/ 100km. Kan vi få ett förtydligande.
400 KSEK för en passat är för mycket oavsett vad. I slutändan handlar det om milkostnaden för ägaren. efter 10 år kan bilen knappast vara värd med än 100 KSEK, det är 300 KSEK i ägarkostnad eller 2500 i värdeminskning varje månad, förutsatt att man kör ca 1000 mil årligen, räkna med runt 50 - 60 KSEK om man kör dubbla. Det är 15 SEK milen + bränsle + service.
Själv körde jag upp splitter ny SUV 4000 Mil förra året, den kostade mig ca 14,6 SEK milen + soppa, sålde den efter 1 år, betydligt bättre ROI.
Tänk på det när ni köper er nästa el-hybridbil.
@glamoureus
Du belyser något som jag alltid har sagt, en majoritet kommer inte börja tänka på miljön sålänge det inte gynnar dem ekonomiskt.
Själv så hoppas jag att dessa bilar blir så vanliga att man kan få råd att köpa sig ett begagnat exemplar när dessa når marknaden, alternativt att dessa subventioneras.
Och hur ska det gå med växellådan, de har ju tidigare haft bekymmer och denna lådan ska ha tre kopplingar, stackars den som ska börja reparera
Tre kopplingar är en feature, du har redundans som aldrig förr, pajjar en koppling återstår två ;-)
Och då denna lådan bygger på DSG6 (som har mindre fel än DSG7) men ändå är en ny låda, så är det nog lite för tidigt att börja bygga upp ett drev runt att denna automatlåda skulle vara dålig.
Ju mer avancerat desto mer som kan krångla och vi vet ju hur tillmötesgående VW är :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.