Det har varit några turbulenta månader för Renault/Nissan-koncernen, där även Mitsubishi ingår. Envisa rykten tydde på att Nissan skulle dra sig ur Europa helt och fokusera på andra marknader, vilket inte alls stämde enligt Nissan.
Det kom också uppgifter om att familjebussarna Espace och Scenic samt mellanklassmodellen Talisman ska försvinna från Renaults modellutbud. De är redan borttagna från den svenska marknaden.
Klart är att koncernen var under extremt hård press även innan coronapandemin. Koncernchefen Carlos Ghosn lämnade under spektakulära former, försäljningsmarginalerna är små, utsläppskraven allt hårdare – samtidigt som utvecklingskostnaderna för nya modeller skenar iväg.
Renault kan i värsta fall försvinna helt om inte staten går in och garanterar jobben, sa den franska finansministern tidigare i veckan.
Inga jätterabatter
Nu presenterar Nissan och Renault en överlevnadsplan för att ställa om jättekoncernen och förhoppningsvis vända förlust till vinst inom fyra år. Det handlar främst om att kapa kostnader för allt som inte är helt nödvändigt.
Nissan siktar på fem procents vinstmarginal och en marknadsandel på sex procent. Märkeschefen Makoto Uchida sågar i ett uttalande den tidigare strategin som gick ut på att blåsa upp försäljningssiffrorna med höga rabatter.
– Vår plan siktar på att säkerställa stabil tillväxt istället för överdriven försäljningsexpansion. Vi ska koncentrera oss på vår kärnkompetens och förbättra kvaliteten på våra affärer, säger han.
Minst 14 modeller försvinner
Här är några av punkterna som koncernen nu måste genomföra.
• Nissan kämpar med flera fabriker som inte utnyttjas fullt ut. Målet nu är att få fabrikerna att gå på 80 procents kapacitet. Fabrikerna i Barcelona och Indonesien ska stängas.
• Globalt sett ska försäljningen faktiskt minskas (!) med 20 procent till 5,4 miljoner bilar årligen vilket Nissan inte kallar ”downsizing” utan ”rightsizing”.
• Antalet modeller som säljs ska minskas från 69 till ”färre än 55”. Det är en minskning med 20 procent. Inom de kommande 18 månaderna ska tolv nya modeller visas upp. Många av dem får eldrift eller hybriddrift.
• Nissan ska fokusera på suvar och sedanmodeller i C- och D-segmenten (mindre och större mellanklass) där märket redan i dag har exempelvis Qashqai och X-Trail. Nissan ska också fokusera på nya elbilar och – kanske lite överraskande – sportbilar som GT-R.
• Europa är inte längre en ”kärnmarknad” för Nissan. Det blir Renault som ska fokusera på Europa.
Ett bilmärke fokuserar på utvecklingen av en viss modell och andra märken kan sedan ”följa efter” med samma modell med ett annat märke.
Självkörande och autonoma bilar: Nissan
Uppkopplade bilar: Renault och Nissan
Plattform för elbilar: Renault
Hybriddrivlinor: Renault och Nissan
Laddhybriddrivlinor: Mitsubishi
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.