Renault har drabbats hårt av coronapandemin, och som om inte det vore nog hotas flera klassiska modellnamn nu av nedläggning.
Det handlar om kombimodellen Talisman samt familjebussarna Scenic och Espace som kan försvinna helt som en av många lösningar för att försöka spara 20 miljarder kronor under de kommande tre åren.
Den franska finansministern Bruno Le Maire går nu ut och varnar för att Renault kan försvinna helt om inte staten går in med ekonomiskt stöd. Men han gör också klart att Renault själva måste anpassa sig till situationen.
Målet med det statliga stödet är att rädda jobben i Renaults fabriker som är viktiga för den franska ekonomin. Enligt uppgift överväger Renault att stänga flera stora fabriker och Bruno Le Maire hävdar alltså att de måste hållas öppna för att minska risken för massarbetslöshet.
EU har gett grönt ljus för ett lån på 50 miljarder kronor till Renault, men det har Bruno Le Maire ännu inte skrivit under. Enligt honom ”pågår det diskussioner” kring lånet och anledningen till att det dröjer kan vara att staten ställer hårda krav på Renaults framtid för att betala ut pengarna.
De generella kraven som franska regeringen ställer på tillverkarna för att få stöd är att de satsar på elbilar, att de behandlar underleverantörer rättvist och att de har utvecklingsavdelningarna kvar i Frankrike.
– Renault slåss för överlevnad, säger finansministern till Le Figaro, och tillägger att detta är den värsta depressionen sedan andra världskriget.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Zoe kunde varit något, men lite för liten (Polo klass) och man vill inte hyra sitt batteri. Renault kunde ha sålt mycket bilar, varför gjorde de inte en eldriven Megane tex? Antagligen vågar de inte...för nu måste det vara SUV antar jag... annars går det inte att sälja?
Styggavargen är inte uppdaterad. Fakta är:
1. Man måste inte hyra batteriet om man inte vill, det går att köpa också. Båda alternativen finns.
2. Det finns givetvis en elversion av Mégane, den heter Fluence Z.E men den säljs inte i Sverige. Renault jobbar på dess efterträdare.
Renault är en va de värsta miljöbovarna som existerar.
De tillverkar fordon med total kvalitetsbefrielse, är en rovdrift på naturtillgångarna genom att masstillverka bristfälliga budgetfordron med oacceptabelt kort livslängd!
De skall inte existera ö h t då de skapar ekonomiska problem åt sina okunniga kunder, dessutom saboterar de Nissan, Mitsubishi
Mercedes !!!????? med sina dåliga växellådor och motorer.
Befria alla från detta bedrägliga märke!
Raphael, alternativet med köpt batteri är för dyrt anser jag... och hyra vill man inte heller. Fluence Z.E var nytt... kände jag inte till.
Det är väl bara att vänta på att de lägger ner sitt F1-ställ. Knappast en slump att de tappat Ricciardo redan nu.
Vargen, 278´netto för en sprillans Zoe med köpt batteri, kan det vara något?
Vargen, och ändå är Zoë en succé i Europa och även i Sverige finns den med bland de mest sålda elbilarna. Så även fast du tycker den är för dyr så håller inte marknaden med dig. De flesta idag privatleasar ju ändå.
Fluence Z.E har tillverkats sedan 2011, precis som Zoë så tillhör den en av de första riktiga elbilarna från en europeisk tillverkare, och Renault arbetar som sagt på ersättaren.
Jag har haft två Renault, de var alldeles utmärkta bilar och jag skulle absolut kunna tänka mig Renault igen. Sköna, komfortabla, hög kvalitet, fin design exteriört och interiört.
Men sanningen Raphael är att Zoe endast går i hemtjänsten, det är väldigt få privatägda Zoe som jag sett. Så utan kommunalt/landsting hade det inte varit många.
Axel61,
Det där stämmer inte. Jag ser dagligen Zoe som varken är vita eller har hemtjänstlogga. En bekant har skaffat sig och hustrun varsin Zoe.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.