Biltillverkarna levde under extremt hård press redan innan coronapandemin. Små marginaler, hårdare utsläppskrav och allt högre utvecklingskostnader för att klara regelverken kan få vilket märke som helst att tvingas spara pengar.
Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters ska Nissan minska verksamheten i Europa ordentligt och istället fokusera på USA, Kina och Japan. Det ska vara början på en ny strategisk plan för hela koncernen där det istället kan bli Renault som ska fokusera på Europa.
Anledningen ska enligt Reuters vara att Nissan framför allt i USA gett sig in i ett rabattkrig med allt mindre försäljningsmarginal som resultat. Europa är Nissans sämsta region och de senaste åren har märket bara haft ett enda lönsamt år i regionen.
– Det här är inte bara en sparplan. Vi rationaliserar verksamheten och omprioriterar och omfokuserar vårt företag för att så frön för framtiden, säger en källa till nyhetsbyrån.
Ska fokusera på suvar
Men de här uppgifterna stämmer inte alls, enligt Nissan. Fabriken i Spanien ska säljas men i övrigt uppger Nissan att märket ska finnas kvar i Europa och främst fokusera på suvarna Qashqai och Juke, skriver Automotive News.
Nissan ska också stärka modellutbudet med flera viktiga nyheter, inte minst nästa generation Qashqai som ska lanseras 2021 och kommer som hybrid och laddhybrid. Det kommer också en ny generation av suven X-Trail som byggs i Japan.
Nissan var tidigt ute med elbilen Leaf, men om de nya uppgifterna stämmer blir det Renault som ska ansvara för koncernens elbilsutveckling i Europa. Nissan Leaf är en av världens mest sålda elbilar och lär knappast försvinna, men de nya uppgifterna tyder på att märket kommer fokusera mer på suvar med någon form av förbränningsmotor än elbilar för att överleva de närmaste åren i Europa.
I slutet av maj ska Nissan presentera en ”operationell plan” för hur företaget ska lösa knutarna som uppstått efter att Carlos Ghosn-affären.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sjukt.. alla får all-in på SUV nu, för det är precis vad vi behöver!
Då är det du eller alla andra som har fel...:)
Nissan har i mina ögon inte haft en enda riktigt duglig modell på årtionden så jag skull inte sörja om de helt lämnade Europa. Dessutom är de otroligt anonyma i designen också.
GT-R undantagen men den är ju ingen volymmodell direkt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.