Nissan har ett tufft ekonomiskt läge just nu, och inte bara på grund av coronapandemin.
I förra veckan uppgav källor till nyhetsbyrån Reuters att märket ska minska verksamheten i Europa ordentligt för att spara pengar. Men det här uppgifterna stämmer inte alls, enligt Nissan. Fabriken i Spanien ska säljas men i övrigt uppger Nissan att märket ska finnas kvar i Europa och fokusera på elbilar samt suvarna Qashqai och Juke.
Nu uppger källor till Bloomberg att Nissan förbereder en plan för att spara totalt 27 miljarder kronor, och svångremmen dras åt rejält. Nissan har levererat förlustresultat och sett marknadsandelen sjunka i flera år och nu måste något göras.
Lågprismärket fasas ut
Första beslutet kan bli att fasa ut lågprismärket Datsun som säljs i Asien och Ryssland, med låga marginaler och dåliga försäljningssiffror. Nissan kan också göra sig av med vissa versioner av pickupen Titan som inte är lönsamma.
Enligt uppgifterna ska Nissan dessutom stänga ned en tillverkningslina och minska kostnaderna för forskning och marknadsföring. Det finns dock inga planer på att skrota lyxmärket Infiniti, som är Nissans motsvarighet till Lexus. Det ska istället få en nystart.
Med en planerad produktion på 5,4 miljoner bilar per år ska Nissan alltså spara drygt 5 000 kronor per bil med den nya planen. Planen är ännu inte godkänd av styrelsen, enligt Bloomberg.
Hela Nissankoncernen skakas fortfarande av Carlos Ghosn-skandalen. Den tidigare koncernchefen har flytt till Libanon och nekar till anklagelserna om ekobrott.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Infinity kan nog läggas ner med.
Dom borde verkligen gå runt med tanke på deras reservdelspriser...
ett problem för dem är att de har varit kända för bilar som var hållbara, men har därefter sänkt kvaliteten på deras produkter, det slår tillbaka nu
Priserna på deras reservdelar är otroligt höga. Dom borde tjäna mer än nog på det
Jag har skruvat bilar fram till 00 talet och intitusan har datsun /Nissan varit några bilar med extrem hållbarhet.
Det enda är dyra delar utöver det vanliga och dessutom svårt att få rätt delar då det ofta fans fyra snarlika utgåvor.
Nissan borde enbart satsa på Asien-marknaderna inklusive Ryssland där de fortfarande har en viss kredibilitet.
De tillför noll och intet för mer krävande marknader som Europa och USA.
Ett totalt irrelevant märke.
Det ser inte bra ut för nissan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.