Biltillverkarna kan snart tvingas garantera kapaciteten i elbilsbatterier upp till en viss gräns, om FN:s ekonomiska kommission för Europa får som den vill.
Målet är att införa ett internationellt regelverk för hållbara batterier som flera länder ska skriva under, och som även garanterar att materialen som används vid tillverkningen av batterierna inte håller för låg kvalitet. EU, Kina, Japan, Storbritannien och USA finns redan i dag bland länderna som visat intresse för reglerna.
Men för den bilägare som vill mäta den kvarvarande kapaciteten i batteriet finns ingen enkel lösning. För att lösa det vill FN även införa ett gemensamt regelverk där batterikapaciteten redovisas till exempelvis Transportstyrelsen. Tanken är att informationen också ska kunna visas för den som ska köpa begagnad elbil.
Reglerna kan införas tidigast 2023.
- Ett elbilsbatteri får inte tappa mer än 20 procent av kapaciteten inom fem år eller 10 000 mil.
- Batteriet får inte tappa mer än 30 procent av sin kapacitet inom åtta år eller 16 000 mil.
- De flesta bilmärken har redan i dag en batterigaranti som innebär att den tillgängliga kapaciteten inte får sjunka under 70 eller 80 procent inom åtta år eller 16 000 mil.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.