Lexus har visat upp märkets första elbil som ska börja levereras till köparna i januari 2021. Det handlar om Lexus UX 300e, en kompaktsuv som får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln.
Lexus siktar på en räckvidd enligt den hårdare WLTP-körcykeln på 30 mil och UX 300e blir en direkt konkurrent till bland andra Volvos elbil XC40 P8 Recharge.
De flesta elbilar har någon form av batterigaranti som brukar gälla i åtta år eller 16 000 mil (men den siffran kan variera beroende på tillverkare). Nu står det klart att Lexus batterigaranti blir betydligt mer generös än så: den gäller i 100 000 mil eller tio år.
Garantin träder i kraft om batteriets kapacitet sjunker under 70 procent.
Lexus elbil får ett batteripaket som är luftkylt vilket brukar vara sämre ur ett livslängdsperspektiv än att använda vätskekylning av batterierna. Men Lexus försvarar sitt beslut i ett pressmeddelande:
”Vi har utvecklat ett luftkylningssystem för battericeller som är säkrare och lättare än vattenkylda system. Systemet som arbetar hand i hand med kupéns luftkonditionering förbättrar bilens prestanda, batterilivslängd och laddkapacitet”, skriver Lexus.
Det finns också särskilda värmeelement under varje batterimodul för att batteriet bättre ska hantera låga temperaturer på vintern.
Enligt flera undersökningar som gjorts påverkas batteriets livslängd mer av tid än körsträcka. Därmed lär siffran tio år vara viktigare än 100 000 mil för Lexusköparna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra gjort av Lexus att ge denna garanti. Men det gäller nog alla elbilar att deras andrahandsvärde bör ligga på noll efter 10 år, för att då kostar ett batteribyte mer än vad bilen vid den tidpunkten är värd. Men de som kör mycket, t.ex. taxi så kan det här passa bra för dem, för efter 10 år är nog bilen klar för skroten ändå. Men för oss som köper 10 år gamla bilar och kör med dem 10-15 år till är ju detta ointressant. Har själv en Saab 95 årsmodell 1999, som har gått 13-tusen mil och går som ny.
Nu är det faktiskt 8 år och 16000 mil som gäller även för den här om man inte låser sig till Lexus verkstäder.
Det finns en tråd på forumet där det kommer fram mer:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/lexus-nya-elbil-ux300e
Shogun, det står att läsa i artikeltexten.
Läs den!
Bra att Lexus går i bräschen när det kommer till batterigarantier, det kommer nog fler att ta efter.
Kan också vara ett smart försäljningsknep, fungerade för KIA med långa garantier, dock inte lika bra för Mazda.
Hyundai gjorde en specialare i USA:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170220/hyundai-ioniq-far-livstids-batterigaranti-men-inte-i-sverige/
Har en V90 Refuel nu, funderar på en XC40 Recharge...
Som alltid, det är bara att dra i trådarna... jag hade kunnat ge batteriet 1000 års garanti... minst 10% kapacitet kvar... justera parametrarna tills du inte har någon "garanti i praktiken" så att kunden kan känna sig säker.
Batterigaranti på 100 000 mil eller 10 år, det var väldigt generöst.
Volvos garanti på batteriet är att 55 % av kapaciteten finns kvar efter 8 år eller 16 000 mil.
Maskinskadeförsäkringen täcker inte kapacitetsförluster hos bilars batterier.
Om bilars batteri skadas byts delar av batteriet eller ett likvärdigt batteri ersätter.
Elbilar körs längre i snitt än medelbilen vilket gör att garantin kan ha betydelse för bilägaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.