Det pågår just nu intensiv forskning hos både bil- och batteritillverkare för att få fram bättre elbilsbatterier. Även om batterierna i dagens elbilar har överlägsen teknik jämfört med bara några år sedan finns flera intressanta nyheter runt hörnet.
Mest uppmärksamhet har kanske de så kallade solid state-batterierna fått. De ska ha högre energitäthet vilket innebär att elbilsägaren får längre räckvidd trots att batteriet inte är större eller tyngre än i dag.
Effektiv paketering
Kinesiska batteritillverkaren CATL vill gå ett steg längre och utvecklar just nu en ny teknologi som innebär att battericellerna kan integreras direkt i elbilens chassi.
I dagens elbilar sitter batteripaketet oftast under kupén för att ge låg tyngdpunkt och bättre paketering. Men om battericellerna kan integreras i chassit försvinner behovet av ett separat batteripaket som gör paketeringen mindre effektiv.
Läs också: Batterinyheterna som ger bättre elbilar
80 mil
CATL hävdar att den nya tekniken möjliggör fler battericeller och därmed längre räckvidd. CATL:s styrelseordförande Zeng Yuqun hintade om upp till 80 mils räckvidd, men det är oklart i vilken körcykel och i vilken typ av bil.
Till nackdelarna hör att battericellerna borde bli svårare att byta ut, reparera eller serva eftersom de sitter så tätt integrerade i chassit.
Tekniken ska lanseras ”före 2030”, enligt företaget.
Läs också: Här är elbilsbatteriet som ger räckvidd på 100 mil
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Obegripligt. Menar man att hålrum i bottenplattans förstärkningar fylls med batterier? Inte mycket utrymme där. Hur slank detta in i Vi Bilägare?
Det innebär att det kostar mycket mer att byta till nya batterier!
Kanske menar dom att batterierna inte barra sitter under bilen utan runtom också på vissa delar?
Och folk klagar på att det är svårt att byta batteri i en iPhone
Batterierna ska inte gå att byta. Liksom i iPhone nästan alla mobiltelefoner, verkar det som!
Lite sur info om elbil och batteriet?
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.com/2020/08/det-kostar-for-de-som-vill-leka.html
Det går bra för CATL - dom säljer också till västerländska biltillverkare. Mao dom tjänar vårdslöst med pengar. Då kan sådana yttringar inträffa. Konstruktionen är - med stor sannolikhet - dödfödd.
Nu när man vet att batterier håller länge, då kan man ge 15 år och 1 miljon km i garanti. "Toyota Reveals PROACE Electric With 15 Year/1 Million Km Battery Warranty"
https://insideevs.com/news/425503/toyota-proace-electric-15-year-battery-warranty/
Det är fascinerande att det fortfarande finns folk som tror att man behöver byta batteriet i en elbil...
Umm. Under golvet ÄR del av chassit. Det är självbärande strukturer idag.
Vad katten menar man? Jag kan inte se något på bilden som antyder att man gör något annorlunda?
Aldrig i livet se en produkt som kräver att man demonterar hela bilen för att få ut batterierna heller.
Batteri måste vara en enkelt servicebar del.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.