Originalet debuterade redan 1964 och 40 år senare kom den moderna retrovarianten.
Däremellan har Ford Mustang förekommit i en rad mer eller mindre lyckade varianter, varav några riktiga stolpskott.
Dit hör dock inte den nuvarande Mustangen som efterhand vunnit allt större respekt i sportvagnskretsar, speciellt sedan de extra kraftfulla GT- och Bossversionerna lanserades.
Men modellen börjar bli ålderstigen och om drygt ett år är det dags för en helt ny upplaga av Fords framgångsrika sportvagn.
Världspremiären begås på vårkanten 2014. Då har det gått 50 år sedan ur-Mustangen debuterade och som en extra hyllning på bemärkelsedagen lanseras den nya modellen på exakt samma datum, den 14 april, som originalet.
Nästa generations Mustang blir både mindre och lättare än dagens modell. Huvudorsaken till bantningen är att hålla förbrukning och utsläpp nere.
Men åtgärden har även med försäljningsstrategin att göra. Ford hoppas att den nya bilen, med sin nättare kostym, ska bli mer attraktiv såväl bland europeiska som asiatiska (läs kinesiska) kunder.
Även motormässigt går Mustang ner i storlek och basmotorn blir i fortsättningen en fyrcylindrig bensinturbo.
Diskutera: Vad tror du om den nya Mustangen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej för fanken, det blir en helt ointressant bil.
Skall man ha en tuff Mustang skall den vara stor och ha en frustande V8 med en massa hästar, det är ju därför man köper en sådan bil, man vill ha något extra.
Vill man ha en 4-cylindrig turbobil kan man lika gärna köpa en Passat eller något sånt.
Det är i alla fall min åsikt.
Ja Hacken, du har helt rätt.
Det man förknippar med Mustang är absolut inte en fyrcylindrig maskin. Även om det går att få samma snurr och fart på bilen med en vass fyra så kommer den aldrig att förmedla samma känsla som en grym stötstångs vinkelåtta.
Är nog benägen att hålla med, dagens Mustang köper man väl för att man får mycket krut för lite pengar.
Fast egentligen så finns det ingen Mustang efter 1970 som lockar mig i alla fall...
Instämmer med Hackenbush och saabnisse.
Min Chrysler V8 går som V4 vid lugn körning. Men det löser inte problemet med bränsleförbrukningen så mycket eftersom allt i bilen är dimensionerat för det högre vridet och det ger hög vikt. Hög vikt ger hög förbrukning och hög belastning på miljön. Högt vrid ger körglädje. Konstruerar du motorn så att vridet drar upp motorn i högre varv blir den mer effektiv (Hk) Då kan motorvolymen minskas men också bilen måste göras lättare om du är intresserad av acceleration. Men du spar dyr soppa och miljö.
Min Pontiac Firebird Formula 400 69:a med 6.5L V8 jag hade drack nog 2-2,5L/mil och det var värt för det är svårt att ha roligare med en bil än så.
Min högerfot var då ofta väldigt tung.
Nej den borde i alla fall har sexa under huven som den här tjugo år gamla sportbilen, Mustang fanns även med en sexa för den som inte hade råd med en åttacylindrig motor. Den nya Mustangen liknar GT 86 nu när man närmar sig Asiatiska bilars utseende.
http://lovelyrides.com/wp-content/uploads/2013/01/Black-Toyota-Supra-HD-Wallpaper.jpg
Jag tycker att tidigare modeller av Ford Mustang var snyggare än de senare modellerna. Som den här.
http://gomotors.net/photos/0b/c5/attached-thumbnails_5bfd4.jpg
Mustang med 4:a???
Det är ju lika osexigt som den hemska Mustang II från 70-talet.
Mustang, Camaro, Challenger och liknande ska ha en rejäl och välljudande V8, man köper dem ändå inte för att det är den snålaste bilen.
Och ingen turbofyra kan ersätta känslan av gränslös styrka som en stor motor ger redan från tomgång. En liten dutt på gaspedalen, så sätter man bakdäcken i rök, det är hjulafton! :-)
Både Mustang och Camaro finns med trevliga 6:or idag, men hur kul är dom? Är inte intressant för mig, och ännu mindre med en 4:a.
Nä extremt mycket kraft som ändå är omöjlig att hantera i en dåligt byggd bil är viktigare för köpgruppen än något annat.
Men det skulle förvåna om bilen INTE fortfarande kommer att ha kvar ett par V8:or utav typisk Amerikansk karaktär på tillvalslistan.
"Men åtgärden har även med försäljningsstrategin att göra. Ford hoppas att den nya bilen, med sin nättare kostym, ska bli mer attraktiv såväl bland europeiska som asiatiska (läs kinesiska) kunder."
Haha, hur många gånger har knäppgökarna till amerikaner tänkt så här? Och hur har det gått? Dåligt, tack och lov!
En amerikansk sportbil har per definition varit stor bil och stor motor med härligt ljud, billigt materialval i kupén och avåkningar så fort vägen svänger...
Varför ändra ett vinnande koncept?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.