Nästa artikel
Nya bromsar halverar utsläppen av skadliga partiklar
Nyheter

Nya bromsar halverar utsläppen av skadliga partiklar

Publicerad 9 november 2020
En ny typ av friktionsmaterial ska ge längre livslängd och bättre rostskydd.

De senaste åren har det pratats mycket om partikelutsläpp från bilar, inte minst i samband med de nya dubbdäcksförbuden som införts i flera svenska städer.

Partiklarna kan dock även komma från andra källor som förbränningsmotorer och bromsskivor.

Nu har underleverantören Brembo visat upp en ny typ av bromsskiva kallad Greentive som ska ge betydligt lägre utsläpp av partiklar och även ha bättre rostskydd och längre livslängd.

Rost kan annars vara ett allvarligt problem på moderna bromsskivor eftersom framför allt de bakre skivorna sällan får den ”motion” som krävs i nya elbilar och laddhybrider. Tack vare en kraftigare ”motorbroms” kan laddbara bilar nämligen ta tillvara energin som uppstår när föraren släpper på gaspedalen och då används inte bromsarna i samma utsträckning som i bilar med vanlig förbränningsmotor.

Brembo har använt ett särskilt friktionsmaterial på bromsbeläggen som ska minska partikelutsläppen med 50 procent, något som ska ha intygats av EU:s forskningscenter i Italien.

Exakt när bromsskivorna dyker upp i serietillverkade bilar är oklart, men Brembo gör klart att de först ska monteras i lyxigare och dyrare bilmodeller. 

Läs också: Ny studie: Så mycket utsläpp kommer in i bilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-09 16:16
glimma-48

Återgå till trumbromsar på bakvagnen. Simsalabim så är problemet löst. Efter 10-15000 mil kan man för säkerhets skull göra en koll. Detta i stället för att plocka ner klossar och skivor, smörja och sätta ihop och upprepa detta varje år. Verkstadsfolket gråter men bilägarna tror inte sina ögon. Var det så enkelt att komma runt problemet? Kom nu inte och påstå att det är trafikfarligt. De som tycker det ska bara sluta med sin agressiva körstil. Är det sen så att Brembos nya bromsar håller lika bra som trumbromsar samtidigt som man kan korta bromsträckan något vid tvärbromsning så o.k. men de lär väl i så fall bli betydligt dyrare.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-09 17:44
L West

Man undrar ju på vilken bil man måste jobba så mycket med bakbromsarna nuförtiden, senast jag hade nåt sorts bromsproblem på en ny(are) bil var i slutet på 80-talet. Med 15-17000 mil och mer på mätaren ja, men inte före det.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-09 17:48
L West

Och på tal om trumbromsar, jag fick med ett par års mellanrum hjälpa farsgubben med trumbromsarna bak på den Transit vi hade då. Skitbromsar enligt mig.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-09 17:59
Pi

Jo, trumbromsar är underskattade på bakbromsarna. Gissar att det i många fall bara beror på att det ser tuffare ut med en fläskig skiva som syns bakom fälg-ekrarna än med en enkel bromstrumma. Men i synnerhet elbilarna borde vara utmärkta att utrusta med trumbroms baktill.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-09 18:46
glimma-48

Du har absolut rätt Pi. Om man använder bilen åtminstone 2-3 ggr i veckan så kommer trumbromsarna vid vanlig lugn och mjuk körning aldrig att krångla de första 10-15000 milen. Jag förstår att de nya bromsarna Brembo tagit fram är bättre för miljön än vanliga skivbromsar, men eftersom trumbromsar bak kan jobba regelbundet i många år utan att slitaget syns vid nedmontering så borde det betyda att miljön tar väldigt lite skada. Jag tror att alla personbilar med motorer under förslagsvis 140 hk skulle utan problem kunna utrustas med trumbromsar. Ev. kan man tänka sej ett visst förhållande mellan vikt och effekt.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-09 22:51
N-iklas

Synd att PSA inte tycks gilla Brembo så mycket.
Trumbromsar, en gammal Opelspecialitet.
På lättare bilar med inte allt för hög effekt är utmärkt, det fungerar i praktiken på övriga också, det är bara det att man brukar dimensionera bromsarna för att klara extremfall också, inte bara normal användning, därför hittar man dem inte på motorstarka versioner.

Det är vid upprepad inbromsning från hög hastighet med hög belastning som värme kan byggas upp och den ventileras inte bort så fort i trumbromsar, det är därför de inte används på mer prestanda inriktade modeller, men det är inget fel på bromeffekten vid en enda inbromsning från mer normal hastighet, så länge de inte blir varma bromsar de lika bra som skivbromsar.

Köpte en Ascona 1988 som gått 42 000 mil, skivbromsarna fram hade kärvande kolvar som behövde renoveras (enkelt jobb för övrigt), men trumbromsarna var som fabriksnya, tvärnit och absolut jämn bromsverkan.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-10 08:52
hultarn

Jag föredrar definitivt trummor bak, har ytterst sällan upplevt problem med dem. Däremot har jag bytt skivor bak massor av gånger, de rostar upp, oken kärvar och beläggen fastnar. De används helt enkelt för lite vid mjuk körning i en framhjulsdriven bil.
I kombination med vägsalt är skivbromsar bak ingen höjdare, trumbromsar är inte känsliga för vägsaltet.
Däremot är det en självklarhet med skivor fram, det är ju där bromseffekten används, och där den stora tyngden finns.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-10 11:38
glimma-48

Hultarn: Ja jag har precis samma erfarenhet och uppfattning som du. Att man kan göra upprepade hårda inbromsningar vid tester har ingenting med vanlig vardagslunk att göra.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-10 19:51
saabnisse

N-iklas, "Trumbromsar, en gammal Opelspecialitet" . Det. där är bara trams, alla hade trumbromsar innan de började med skivor.
I övrigt har du helt rätt.

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 05:03
N-iklas

Alla har inte haft kvar dem lika länge och alla har inte fungerat lika bra.
Att ha något är inte det samma som att det också oundvikligen fungerar fantastiskt bra.

Och vad jag menade med det påståendet var egentligen bara att JAG har ingående erfarenhet av trumbromsar, vilket exempelvis en expert på ett bilmärke som övergav trumbromsarna 30 år före att Opel gjord det, sannolikt inte har i samma omfattning, därför är den anmärkningen rimlig att göra.

Så fort man viftar med Opelnamnet i något sammanhang går många till attack som tjurar mot ett rött skynke, det är verkligen ett extremt agerande.
Om man gjorde reklam för Hitler tror jag det skulle tas emot med betydligt mildare reaktioner.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.