Till vänster syns en förstoring av de skadliga partiklar som alstras av bilens skivbromsar.
Dubbdäck är inte den enda bildelen som ger ifrån sig hälsofarliga partiklar. Skivbromsarna bidrar också – men med nytt ytskikt kan nivåerna sänkas.
Enligt europeiska studier kommer hälften av bilens utsläpp inte från avgasröret, utan från exempelvis bromsar och däck och mellan 15 till 55 procent av partikelutsläppen kommer från just bilbromsarna. Forskare vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, har uppfunnit en ny sorts skivbromsar som minskar hälsovådliga, luftburna partiklar med mer än hälften.
– De partiklar vi tittar på är mindre än 10 mikrometer. Det är dessa som vi koncentrerats oss på att minska då de kan vara skadliga om de kommer ner i lungorna. Större partiklar än så smutsar ner. Det är dessa vi ser på bilars fälgar. Vanligtvis ger skivbromsar partiklar ifrån 0,2 mikrometer och uppåt, med mest antal partiklar i storlek kring 0,2-0,4 mikrometer, säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på KTH.
De nya skivbromsarna har ett annat ytskikt och den kemiska sammansättningen i beläggen har ändrats jämfört med traditionella bromsar. Tack vare detta beräknar forskarna vid KTH att antalet skadliga partiklar reduceras med upp till 65 procent. De nyutvecklade bromsarna har klarat samma tester bromsdynamometer som vanliga skivbromssystem utsätts för och de borde därför kunna användas i normala bilar med gott resultat.
– De är dock inte byggda för att bromsa ner en Ferrari i Autobahnfart. En Ferrari har dock helt andra skivbromssystem med en prislapp på skivbromssystemet som i storleksordningen motsvarar en vanlig bil, säger Ulf Olofsson.
Diskutera: Vad tycker du om forskningsresultaten?
– De partiklar vi tittar på är mindre än 10 mikrometer. Det är dessa som vi koncentrerats oss på att minska då de kan vara skadliga om de kommer ner i lungorna. Större partiklar än så smutsar ner. Det är dessa vi ser på bilars fälgar. Vanligtvis ger skivbromsar partiklar ifrån 0,2 mikrometer och uppåt, med mest antal partiklar i storlek kring 0,2-0,4 mikrometer, säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på KTH.
De nya skivbromsarna har ett annat ytskikt och den kemiska sammansättningen i beläggen har ändrats jämfört med traditionella bromsar. Tack vare detta beräknar forskarna vid KTH att antalet skadliga partiklar reduceras med upp till 65 procent. De nyutvecklade bromsarna har klarat samma tester bromsdynamometer som vanliga skivbromssystem utsätts för och de borde därför kunna användas i normala bilar med gott resultat.
– De är dock inte byggda för att bromsa ner en Ferrari i Autobahnfart. En Ferrari har dock helt andra skivbromssystem med en prislapp på skivbromssystemet som i storleksordningen motsvarar en vanlig bil, säger Ulf Olofsson.
Diskutera: Vad tycker du om forskningsresultaten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir det bromsbeläggsförbud nu på Stockholms gator? Alla med gamla belägg får böter.
Ännu en fördel med elbilar. Man bromsar genom att ladda bilen.
Citat: "annat ytskikt". M.a.o kommer det att bli förbjudet att köra med repiga skivor, då är man ju under ytskiktet!
Största bromspartikelutsläppen idag kommer från spårbunden trafik, samma krav på partikelreduktion måste väl gälla även där. Bromsarna på kommande snabbtåg blir också en nöt att knäcka.
Vad jag kunnat läsa mig till så är partiklar minst lika illa som avgaser så det är bra att man fokuserar på detta.
Det rullar ju en del bilar på våra vägar och gissar att man även kommer se över andra transporter vad det lider. Elbilar är ju faktiskt bra som L.M skriver då man inte bromsar så mkt och då släpper ut mindre partiklar.
Samtidigt så väger som något mer vilket gissningsvis sliter mer däck och väg.
Som dom skriver i slutet på artikeln, dessa skivor funkar inte på en ferrari, så kanske inte är något för lastbilar och fordon som går på räls...ännu.
bgl.
Snabbtåg bromsar med motorerna och återför el till nätet.
Benny.
Tjänstevikt Nissan Leaf ca 1500 kg. Tjänstevikt Volvo V90 ca 2000 kg.
@Lasse J
Tjänstevikt Seat Ibiza 1060KG. Tjänstevikt Nissan Leaf 1600KG
KTH?
Visst... och detta kommer biltillverkarna bums att kasta sig över...
knappast, om däremot Bosch utvecklat det hade det varit en annan sak...
Ibiza?
Sveriges bilpark består till stor del av bilar i övre viktregistret. Bensin- och dieseldrivna dessutom.
Partiklar från bromsar är helt ofarliga. I samband med dubbdäcksförbudet så undersöktes partiklarna nere i tunnelbanan då någon upptäckt att koncentrationen var mycket högre där än uppe på Hornsgatan. Forskningen kom då fram till att dessa partiklar var helt ofarliga, medan de som kom från bilars (dock inte polis- eller taxibilars, samt en hel del andra) partiklar var rent extremt farliga...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.