Nästa artikel
Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen
Nyheter

Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen

Publicerad 10 augusti 2020 (uppdaterad 10 augusti 2020)
Trots modern teknik utsätts även passagerarna inuti bilen för skadliga partiklar och kväveoxider.

Moderna bilar har ofta avancerade filter för att stänga ute föroreningar från vägen och andra bilar. Men helt felfria är de inte, visar en studie från forskare vid University of Birmingham.

Enligt studien kan bilmodellerna i testet stänga ute som mest 49 procent av partiklarna (så kallade PM2,5-partiklar) och 34 procent av kväveoxidutsläppen. Men äldre bilmodeller är sämre och släpper in mer utsläpp.

Partikelutsläpp är vanliga bland äldre bilmodeller utan partikelfilter. Även däck och bromsar kan ge upphov till partiklar som tar sig in i luftvägarna och är hälsoskadliga. Kväveoxider kommer ofta från förbränningsmotorer och är giftiga för luftvägar och slemhinnor.

Högre halter i stadstrafik

Passagerarna utsätts för betydligt högre utsläpp inne i bilen när de kör i tät stadstrafik, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det brukar vara där halterna av partiklar och kväveoxider är som högst. 

Halterna på landsvägar är betydligt lägre, enligt studien, men att ta en lång omväg för att komma undan utsläpp inne i bilen är ändå ingen bra idé eftersom bilen i sin tur genererar högre utsläpp om den körs en längre sträcka.

Den som spenderar mycket tid i bilen, som yrkesförare, utsätts förstås för högre halter av dessa utsläpp även när de befinner sig i bilen än en förare som kör bil mer sällan.

Läs också: Nya bilar har högre utsläpp än utgående modeller

Nya bilar är bättre

Det finns skillnader mellan olika biltyper och bilmärken, men de exakta siffrorna för respektive bil avslöjas inte i studien. Däremot ser forskarna ett tydligt samband mellan bilens ålder och utsläppshalterna inne i bilen.

– Vi har bara testat ett begränsat antal bilar och märken och vi upptäckte främst skillnader som har med bilens ålder att göra. Detta är ett pågående projekt för oss och vi kommer göra betydligt fler experiment under de kommande tre åren där vi ska undersöka olika märken, biltyper och kupéfilter, säger Vasileios Matthaios vid University of Birmingham, till Vi Bilägare.

”Magisk kombo”

Enligt honom finns en ”magisk kombination” som minskar utsläppshalterna mest.

– Den korrekta ventilationen i vårt fall som minskade partiklarna med 49 procent och kväveoxider med 34 procent var att ha fönstrena stängda samt både återcirkulationen och luftkonditioneringen påslagna.

Den som använder alla dessa knep, och har en modern bil, utsätts alltså fortfarande för 51 procent av partikelutsläppen och 66 procent av kväveoxidhalterna jämfört med en person som står utanför bilen?

– Jag kan inte säga att det är så för alla moderna bilar eftersom vissa kan ha aktiva kolfilter. Men alla de bilar vi testade i vår studie hade standardmässiga pollenfilter och i dessa utsätts passagerarna för 51 procent av partikelutsläppen och 66 procent av kväveoxidutsläppen, säger Vasileios Matthaios.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.