Partikelfilter har varit standard i dieselbilar sedan många år, och nu börjar tekniken också sprida sig till bensinbilar. Målet är att minska halterna av skadliga partiklar.
Men när dieselbilar rengör sina partikelfilter kan halterna av partiklar bli mer än 1 000 gånger högre än vid normal körning, enligt organisationen Transport & Environment.
Rengöringen av filter görs ofta vid stadskörning och kan ta upp till 1,5 mil, enligt T&E. Mer än 45 miljoner bilar har denna typ av filter som alltså kan skicka ut betydligt mer partiklar än vanligt när filtret rengörs.
T&E har testat två av Europas mest sålda dieselbilar, Nissan Qashqai och Opel Astra. Partikelhalterna var 32 respektive 115 procent högre än den lagliga gränsen när bilarnas partikelfilter rengjordes. Partiklarna kan bland annat orsaka allvarliga hjärtproblem.
”De här testerna visar att nya dieselbilar fortfarande inte är rena”, säger Anna Krajinska, utsläppsingenjör på T&E, i ett uttalande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.