Nästa artikel
Nya BMW 3-serie – direktrapport från provkörningen
Direktrapport

Nya BMW 3-serie – direktrapport från provkörningen

Publicerad 22 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Inget har lämnats åt slumpen med nya BMW 3-serie, det säger testchef Marianne Sterner, som rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Marianne Sterner befinner sig nu i Barcelona för att stifta bekantskap med nya upplagan av BMW:s viktigaste modell.

– Vi har hållit oss runt staden och kört på Formel 1-banan Circuit de Catalunya, säger Marianne Sterner. Och det var intressant… för det regnade.

Hur var bilen på banan?
– Underhållande, kan man säga. Bilarna jag körde var utrustade med det adaptiva chassiet som kan koppla ur antisladdsystemet. Så det gick att köra på både frivillig och ofrivillig sladd.

– Styrningen är jättefin och bilen är hemskt lydig. Det finns ett bränslebesparande läge som gör att gasen blir väldigt mjuk, men jag tycker att bilen är mest BMW, mest rapp, på sportläget.

Bilen är helt ny?
– Ja, den är helt ny. Utanpå har den blivit nio centimeter längre, men inte så många centimeter har hamnat inne i bilen. Baksätet har fått en och en halv. Ändå märker man att baksätet blivit betydligt rymligare och dessutom har bagaget blivit 20 liter större.

Och utseendet?
– Den ser lite maffigare ut, den står lite bredare på hjulen. Förra generationen var också snygg, men den här ser mer harmonisk ut i proportionerna.

– Man har också gjort om hela interiören. Tre utrustningsnivåer finns att välja mellan: Modern, Sport och Luxury. Just nu sitter jag i en Modern med ljusbeige skinnklädsel och jättesnyggt strukturerat trä. Paketen kostar 18 600 kronor styck.

Du har kört sedanen. När kommer kombin?
– Den kommer som kombi i höst, men börjar säljas som sedan den 11 februari. Då kommer den att kosta från 309 500 kronor (se priser här intill, reds anm). Men det går förstås att utrusta bilen för lika mycket som utgångspriset, precis som det ska vara på en premiumbil.

– Åttastegad automatlåda: 22 000 kronor. Läderklädsel: 17 800 kronor. Elvärme för baksätet: 3 600 kronor. Elstolar: 12 800 kronor. Och så vidare. Och så vidare.

Så vad är ditt första intryck?
– Jag är väldigt positivt inställd. Det här är BMW:s viktigaste bil, man räknar med att en tredjedel av den totala försäljningen ska vara 3-serien. Så den är oerhört viktig. BMW har inte lämnat mycket åt slumpen.

Läs hela provkörningen av nya BMW 3-serie i Vi Bilägare 18/2011. Tidningen utkommer 13 december och anländer hos prenumeranter från 6 december.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 3-serie?

Priser för nya BMW 3-serie:

BMW 320d (184 hk): 309 500
BMW 320d Efficient Dynamics (163 hk): 309 500
BMW 328i (245 hk): 330 000
BMW 335i (306 hk): 419 000

Både BMW 320d (0,45 liter/mil, 119gram/km) och BMW 320d Efficient Dynamics (0,41 liter/mil, 109 gram/km) är miljöbilsklassade.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-22 14:34
Peugeote-Pär

Mycket trevlig bil måste jag säga... VILL HA!!

#2 • Uppdaterat: 2011-11-22 15:37
Oomkullrunkelig

Trevlig bil. Men smutsbeige inredning går fetbort.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-22 16:41
saabnisse

Nä,! Inredningen är helt rätt.
Bort med det genomtråkiga dystertyska mörksvarta.
Tack för det.
Det enda jag kanske tvivlar på är instrumentbrädans översida som kanske borde vara dystermörk för att motverka reflexer.
Men det blir kanske inga störande reflexer ändå, jag hade en Saab 9000 med ljus översida och det fungerade alldeles utmärkt.
Men är inredningen beige?
Jag tycker att den ser grå ut.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-22 17:42
Back3vagen

Härlig bil. När min nuvarande 525i har gjort sitt om tre år så köper jag en 320d Touring på Kvarndammen.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-22 19:26
Pender

Säkert en utmärkt bil för de marknader den är anpassad för. Men med hjulen på bild 1, gissar jag att bullernivån på svensk medelasfalt blir bra nära Hyundai I20. Och mycket värre kan det inte bli. (Har provat nuvarande 318 med lågprofil, Run-Flat. Blev glad att jag inte hade råd med den bullernivån. Undrar varför BMW envisas att kombinera sina bullerdäck med vår extremt grova asfalt.)

#6 • Uppdaterat: 2011-11-22 20:40
Jordnära

Mycket snygg front och långsida med äkta bmw-karaktär. Men baken ser tyvärr tråkig och anonym ut.
Knepigt att man har klämt in en gammaldags manuell handbroms bredvid förarsätet.
Ljus överdel på brädan är värdelöst, men genom att bilen har en relativt kort och brant framruta kanske problemet inte är lika stort som på de flesta nya bilar där rutan är väldigt flack.
Luftutsläpp verkar saknas på B-stolparna och vart sitter främre dörrhögtalarna?

#7 • Uppdaterat: 2011-11-22 20:41
Håkan Jonasson (ej verifierad)

Vacker! Ser dyr och lyxig ut, precis som tdigare 3-serie och konkurrenten Mercedes C-klass.

Låtsaspremiummärket Audi kan känna sig utslagna ännu en gång. Vilken hemsk design Audi har och även hemsk på andra sätt.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-22 21:24
Roger Skagerström

Leifer - Ingen tillverkare visar väl upp sina modeller i snikutförande på pressbilderna?

#9 • Uppdaterat: 2011-11-22 21:24
N-iklas

Skulle varit kul om BMW en enda gång kunnat göra en bil som jag gillar, men hittills har det inte hänt, äntligen en anständig front, men sorgligt nog är resten lika illa som vanligt.

Att karossen är tråkig svenssonbil från B-stolpen kunde väl gå om inredningen varit toppen, men nej, inte med bästa vilja kan jag stå ut med detta.

”Träpanelerna” ser ut att komma från en afrikansk avgudabild, hemskt fula.
Ratten är en klumpig jättelik bulle, mittkonsolen runt växelspaken är vriden bokstavligt talat, någon riktig mittkonsol finns inte utan instrumentpanelen ser mer ut som en klassisk ”bräda” från 1960-talet.
Känns naket och kalt.

Och det absolut värsta är att fotutrymmets sidopaneler svänger inåt och trycker benen inåt mitten av bilen.
Jag avskyr bilar som har sådana insvängda sidor, urusel komfort, omöjligt att sitta bekvämt, hela tiden är man där och sparkar på panelen – usch.

Vad är det för fel på er BMW?
Varför begriper ni inte hur en bra bil ska se ut?

#a • Uppdaterat: 2011-11-22 21:30
Roger Skagerström

Pender : Suck :P För att det är snyggare än ballongdäck kanske? Alla är inte ljudallergiker. Tror du det vore mer logiskt att BMW inte erbjöd fälgstorelek över 16" i Sverige bara för att vi har vår pissasfalt? :P

Menar du Run-flat så håller jag med dig till viss mån dock. Men det borde man väl kunna välja bort?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.