Under 2010 rapporterades 47 000 viltolyckor i Sverige, varav drygt 7 000 med älg. Volvo arbetar nu för att ta fram ett aktivt säkerhetssystem som ska minska risken för dessa olyckor.
Utgångspunkten är tekniken Pedestrian Detection med full autobroms som redan i dag erbjuds till flera Volvomodeller. Systemet har uppsikt över vägen och är beredd att först varna föraren med en ljudsignal och därefter bromsa automatiskt om föraren inte reagerar. Även i mörker.
För att anpassa tekniken till att känna igen djur har Volvo filmat bland annat älg, hjort och ren för att kartlägga djurens rörelsemönster.
– Avsikten är att systemet ska fungera vid normal landsvägshastighet. Om systemet inte kan hjälpa föraren att helt undvika kollisionen kommer systemet att sänka bilens hastighet tillräckligt mycket för att minska kollisionskraften och därmed risken för allvarliga olyckor, säger Andreas Eidehall, expert på säkerhetssystem på Volvo.
Enligt Volvo ska tekniken vara redo att lanseras inom ”ett par år”.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetssystem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är ett system som jag verkligen ser fram emot.
Viltolyckor är ett otyg och ger ofta stora skador på bilar människor och djur.
Som en del kanske kommer ihåg har jag talat för detta förut och undrat varför ingen har gjort detta. Tekniken finns ju och har funnits ganska länge.
Hoppas såklart att alla andra biltillverkare hoppar på detta tåg för jag vill inte bli tvungen att köpa en Volvo.
Hmmm, jag som trodde Pedestrian Detection med full autobroms gjorde just det - upptäckte saker och bromsade.
Pedestrian = fotgängare, men inte en cykel , soptunna eller älg.
Vi skall väl vara glada att "Pedestrian Detection med full autobroms" inte bromsar för ALLT som den upptäcker....!
Tekniken har i princip funnits länge, men bara i princip. Rörelsemönster måste analyseras rätt så att inte bilen bromsar för precis allt, som 1 Tysken mycket riktigt påpekar.
Att något i princip funnits länge, innebär inte automatiskt att det fungerar väl.
Människor har funnits länge och borde kunna fungera väl tillsammans, ändå händer olyckor och ändå pågår krig.
Jag är i regel emot diverse fjantsystem då de flesta olyckor löses genom att föraren blir mer aktiv, inte att bilen ska vara en rullande dator så att föraren i stort sett kan sova bakom ratten.
Men detta system verkar klokt. Många måste köra älgtäta sträckor dagligen och trots att man kör lungt, har bra belysning och är pigg och alert bakom ratten så kan en älg i mörkret direkt bakom en kurva vara en fara. Frågan är om systemet upptäcker en älg bakom ett krön eller direkt efter en rejäl kurva med skog och berg i vägen för radarn? Det är där olyckorna i regel händer.
Tror nästan mer på viltvarnare som ger ifrån sig ett ljud.
Rörelsedetektorer har funnits i larm i säkert 10-20 år nu så det är inte bara "en princip" Det handlar ju bara om en utveckling av dessa. Att utveckla något som redan finns är ju inte banbrytande utan bara ett nytt steg i utvecklingen.
Till skillnad mot Raymond K, så tycker jag faktiskt att den här tillämpningen är banbrytande.
Bara för att en teknik finns till vissa deler så är inte all användning endast naturlig utveckling.
Dels kan det skapas helt nya användningsområden - lasern kunde användas för musikåtergivning - och dels kan det vara banbrytande tillämpnngar även inom ett givet område - bitstream-tekniken gjorde att man i en handvändning kunde konstruera betydligt billigare cd-spelare än tidigare. Eller som i detta fall - det är en stor skillnad att använda röresledetektorer till att ända lampor eller slå på en sirén mot att använda radar i kombination med kameror vars bilder tolkas av en dator som resultat att gående (och nu snart vissa vilda djur) kan identifieras och styra bilens varningssystem och inbromsning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.