Varje dag inträffar trafikolyckor med vilt. Närmare 50 000 kollisioner med klövvilt (älg, hjort, rådjur, vildsvin och ren) om året, varav en del med förödande konsekvenser. Mellan 700 och 800 personer skadas. Cirka tio personer omkommer.
En av de drabbade är Anders från Värmland. Han vill vara anonym i den här artikeln, men delar med sig av händelsen.
– Att ingen strök med är otroligt. Bilen, en gammal Volvo 240, demolerades helt och personerna i baksätet fick skäras loss av räddningstjänsten. Vi hade änglavakt helt enkelt.
Hur gick det till?
– Det var på väg från en fest en sommarnatt, det hade precis börjat ljusna. Jag var chaufför och självklart helt nykter, men ganska trött. Med några mil framför oss gasade jag på. Det kändes okej, vi var ju nästan ensamma på vägen. I ett skogsparti mellan två gärden hände det.
– Som från ingenstans dök det upp något stort och mörkt framför bilen och jag försökte väja, men vi voltade. Sen minns jag inget förrän i ambulansen. Känslan var otäck och helst vill jag inte prata om det, men kan det rädda någon annan är det värt att ta upp…
Allvarliga konsekvenser
Trots att viltolyckor ligger högt i statistiken, förbises ofta risken. Faran för kollision är ständigt närvarande. Våra viltstammar är stora och bestånden av älg, hjort och vildsvin ökar.
Även olyckor med mindre djur, som rådjur, kan få allvarliga konsekvenser. Just rådjur dominerar statistiken med runt 30 000 påkörningar om året, medan älgolyckorna utgör mellan
4 000 och 5 000. Älgen står för de allvarligaste, medan olyckor med vildsvin ökar mest.
Utöver personligt lidande är det allmännas kostnader stora. Enligt Trafikverkets uppskattningar överskrider den totala samhällsnotan tre miljarder kronor årligen.
Älgskadefondsföreningen beräknar enbart vagnskadekostnader för inblandade fordon till 925 miljoner kronor under 2009. En ökning med 93 miljoner kronor jämfört med året innan.
En situation Fredrik Valgren, motorskadechef på Länsförsäkring Kronoberg har en klar åsikt om.
– Stoppas inte denna utveckling kommer det att tvinga fram höjda försäkringspremier och fler mänskliga tragedier. Trenden måste helt enkelt vändas snarast.
Diskutera: Har du kolliderat med vilt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gammal skåpmat. Detta är inget nytt. Så länge det funnits fordon att färdas i har det funnits risk för viltolyckor.
Hur kan det komma sig att antalet trafikolyckor med älg och rådjur är mer än dubbellt så höga i oktober liksom i november i jämförelse med september.
Hur kan det komma sig att vi under detta sekel inte har en ökande andel olyckor under juni-augusti, men en tydlig ökning okt-dec. Borde inte det ökande beståndet av klövvilt, som hävdas i artikeln, påverka även sommarmånaderna?
Är det månne löshundsjakten som startar i oktober som är boven i dramat? Något för Vi Bilägare att rota i?
Djuren verkar av någon anledning bli betydligt mer oroliga under augusti-oktober. Men redan innan älgjakten drar igång så sker olyckorna. Det är nog svårt att svara konkret på varför men orsakerna kan vara flera. En teori jag har är att djuren söker sig ner till samhällena för att beta på åkrar och ängar. Nui höst har det varit väldigt mycket älg och rådjur ute på åkern där jag bor. De är betydligt förre där under sommaren.. Kör lugnt, ha bra belysning (xenonljus)
Jo en sak till. Värmekameror i bilarna skulle kunna varna för vilt under den mörka årstiden vilket säkert skulle kunna rädda många liv och höga reparationskostnader skulle kunna sparas in. Det betyder bibehållen eller rent av sänkt försäkringspremie. Och det är vell trevligt.
Värmekamera är en väldigt bra ide, den behöver ju inte vara kopplad till någon spectrometer, man behöver ju bara ha en liten lampa som blinkar när kameran registrerar vilt framför bilen. Detta varnar ju för gångtrafikanter på vägen också när det är mörkt ute. Borde inte kosta så mycket att införa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.