Antalet viltolyckor har ökat med sju procent hittills i år jämfört med samma period förra året, trots att rekordmånga viltolyckor rapporterades under fjolåret.
Det enligt statistik från Nationella Viltolycksrådet.
Försäkringsbolaget If har tagit fram en lista över länen med flest viltolyckor i förhållande till antalet registrerade personbilar.
"Ökar lavinartat"
Störst risk för viltolyckor finns i landets södra delar, framför allt Kronoberg och Kalmar, med ungefär 20 olyckor per 1 000 bilar. Minst är risken, med 2,5 olyckor per 1 000 bilar, i Stockholms län.
– Problemen med viltolyckor håller på att växa lavinartat. Bland annat ställer den ökande älgstammen i söder till problem för trafikanterna, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Mellan 2007 och 2009 ökade antalet viltolyckor med ungefär 10 000 till totalt 44 000 olyckor under 2009.
Olyckor med älg är farligast och förra året inträffade 5 761 sådana olyckor. I Västerbotten och Norrbotten står kollisioner med älg för hälften av olyckorna.
Enligt beräkningar från If ger en olycka med älg skador för i genomsnitt 30 000 kronor, vildsvin för 40 000 kronor och rådjur för 15 000 kronor.
Risk för viltolyckor, län för län:
(Förra årets placering inom parantes)
1. (1) Kronoberg (19,9 olyckor per 1000 bilar)
1. (2) Kalmar (19,9)
3. (3) Jönköping (14,0)
4. (4)Värmland (13,0)
5. (5) Blekinge (11,3)
6. (6) Södermanland (9,6)
7. (9) Jämtland (9,3)
8. (7) Uppsala (9,2)
9. (10) Örebro (9,1)
10. (9) Östergötland (8,7)
11. (11) Dalarna (8,5)
12. (13) Halland (7,0)
13. (12) Västra Götaland (6,4)
14. (14) Skåne (6,2)
15. (15) Västmanland (6,1)
16. (16) Gävleborg (5,6)
17. (17) Västernorrland (4,6)
18. (18) Västerbotten (3,6)
19. (21) Gotland (3,5)
20. (20) Norrbotten (2,8)
21. (19) Stockholms län (2,5)
Diskutera: Hur kan antalet viltolyckor minskas?
Den som kolliderar med björn, varg, järv, lo, älg, hjort rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn har anmälningsplikt. Gör följande:
» Sätt ut varningstriangel.
» Stanna och märk ut platsen med plastband eller liknande.
» Ring polisen på 112 och uppge plats, även djuret inte är skadat.
» Anmäl till ditt försäkringsbolag om fordonet är skadat.
Källa: If
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vill inte ha glastak.
Inte jag heller!
Hörru Jes! Jag vet att du skämtade men om det är nån som inte ska köra bil så är det 08:orna!! Hahha..
Jag är en så kallad 08, klippte ett vildsvin förra lördagen, som tur är ett litet svin, ca 35 kg, med min stora körvana och erfrenhet från banracing lyckades jag iaf minimera skadorna, så trynet bara tog i kanten av stötfångaren, dock åkte svinet utmed sidan så båda dörrarna blev buliga.
Viltvårdaren som kom o hämtade svinet, berättade om svin på 250 kg !! Då fattar man att det blir dyra krockar.
Bra ljus har hjälpt mig från många viltolyckor, extraljus är krav på mina bilar, vid detta tillfälle åkte jag sambons bil som i jämförelse med mina egna bilar bara har ledljus, men vid möten på halvljus är man ganska chanslös att upptäcka o hinna stanna för vilt.
Det är inte så konstigt att Stockholmarnas försäkringspremier är dyrare som de dräller runt på och kör på vilt.
Tja, trots alla varningsskyltar märker man ingen minskas hastighet hos bilisterna, det körs enligt minst gällande hastighetsgräns inom skyltat område, så om det kommer upp en älg eller ett vildsvin så beror det enbart på slumpen om bilisten ifråga undgår kollision!
Inför bonusreduktion som påföljd av viltolyckor så kanske respekten för varningsskyltarna blir bättre.
För några år sen körde jag Tyresövägen från Tyresö. I jämnhöjd med Ältaavfarten låg jag i vänster körfält. En bit framför mig, i höger körfält, skymde en bil ett rådjur som kom utfarande på vägbanan. Hade föraren av den bilen bromsat så hade jag säkert reagerat tidigare, men nu hade jag bara att bromsa maximalt, eftersom jag hade en annan bil snett bakom mig till höger. Gnyendet från mina däck fick den främre bilens förare att lätta på gaspedalen men sen ändå köra vidare. Jag hoppades att jag inte skulle ta rådjuret mitt i ett språng, för då hade jag haft det i vindrutan - och den generation av Honda Civic jag då körd var en av marknadens minst krocksäkra bilar. Just då längtade jag efter att åter sitta i en Saab. Rådjuret träffade fronten lågt, jag svängde in till mittsträngen och gick ut, konstaterade att rådjuret var dött och ringde polisen och beskrev platsen. "Vilken kommun tillhör platsen?" Korkad fråga. De sitter antagligen (eller borde) med karta framför sig. jag hade just precis kört ut ur Tyresö och befann mig alltså i Nacka, vilket knappast kan vara bekant för alla förare. Med läckande kylare körde jag vidare och rådjuret låg fortfarande kvar flera timmar senare.
Det är sånt här som gör att jag välkomnar Saabs pionjärarbete med riktiga älgtester och inte den löjliga benämningen på väjningsmanövrer som Mercedes använde sig av i nedsättande mening när de lanserade sin vältklass A och fick på tafsen av svenska journalister (inte minst Marianne Sterner).
Dessa, riktiga älgtester (vilttester) borde ingå som ett obligatorium, liksom väjningstester (undanövertester) - och benämningen "älgtest" ska naturligtvis inte användas om de senare! Det är väl rimligare att man väjer för utspringande barn och hundar. Om man inte är tysk, förstås... och jobbar hos Mercedes.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.