En klar majoritet av alla bilolyckor beror på den mänskliga faktorn. Det visar en ny studie.
- Det här handlar om saker som är väldigt privata, om hur vi tänker om saker och ting. Så den här gruppen som tar risker i trafiken, alltså som kör för fort och i det här fallet handlade det om 15-20 kilometer för fort, de är annorlunda från personer som inte handlar på det sättet, säger Sonja Forward vid Statens väg och transportforskningsinstitut, till Vetenskapsradion i P1.
Misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar ligger bakom över 90 procent av de olyckor som sker i trafiken. Det visar Sonja Forwards nya avhandling - som genom enkäter och djupintervjuer konkret kan visa hur en förare kan urskilja sig i trafiken.
- De har exempelvis en mer positiv attityd till att köra om när sikten är dålig. De tror inte att det ska leda till olyckor, säger Sonja Forward.
- De tänker mer på att de ska komma fram fortare. Och att det känns mer behagligt att köra om en lastbil, som i det här fallet var ett scenario, än att känna sig stressad av att ligga bakom.
Sonja Forward har inte funnit några större skillnader mellan kvinnor och mäns körstilar, även om unga män är en grupp där medvetna felhandlingar är vanliga.
Forskaren vet vad som krävs för att undvika dessa situationer.
- Det är att slå hål på myten om sig själv, om sin egen förträfflighet. Ett steg i det här är att medvetandegöra att de har den synen på sig själva. Ã-verhuvdtaget att de ska uppleva en högre risk med det de gör, säger Sonja Forward.
Misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar ligger bakom över 90 procent av de olyckor som sker i trafiken. Det visar Sonja Forwards nya avhandling - som genom enkäter och djupintervjuer konkret kan visa hur en förare kan urskilja sig i trafiken.
- De har exempelvis en mer positiv attityd till att köra om när sikten är dålig. De tror inte att det ska leda till olyckor, säger Sonja Forward.
- De tänker mer på att de ska komma fram fortare. Och att det känns mer behagligt att köra om en lastbil, som i det här fallet var ett scenario, än att känna sig stressad av att ligga bakom.
Sonja Forward har inte funnit några större skillnader mellan kvinnor och mäns körstilar, även om unga män är en grupp där medvetna felhandlingar är vanliga.
Forskaren vet vad som krävs för att undvika dessa situationer.
- Det är att slå hål på myten om sig själv, om sin egen förträfflighet. Ett steg i det här är att medvetandegöra att de har den synen på sig själva. Ã-verhuvdtaget att de ska uppleva en högre risk med det de gör, säger Sonja Forward.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Folk är väl ganska dåliga på att bedöma risker generellt? Vore vi bättre på det skulle inte så många sätta sig i en bil överhuvud taget ...
Nähä, vad skulle det annars vara?!
Jag blir glad när jag läser sådana här artiklar som ger exempel på när experter ger uttryck för vad gemene man vet med hjälp av sunt förnuft. Jag 'r lite förvåna att det inte är mer än 90% som är pga mänsklig faktor
Tja, egentligen är väl påverkan av mänskliga faktorn 100%.
Bilarna kör väl inte sig själva, även om man stundtals kan få det intrycket.
Kanske dags för vägverket att inse detta nu och inte bara satsa på farten när det är föraren som bidrar till olyckorna!
Antar att dom menar 90% mänskliga faktorn och 10% haverifel på bilen, tex att ABS'en är ur funktion vid ett katastroftillfälle. Dock kan jag som manlig förare hålla med om att det är unga killar som är mest farliga i trafiken. De flesta killar som tar körkort tidigt har ofta ett visst bilintresse och är nyfikna på hur de är att göra ett breställ på torget precis som i den där actionfilmen.
Lyssnade en gång på en forsakre som påstod att säkra bilar inte ökar säkerheten. Säkrare bil gör föraren tryggare som då tar mer risker. Skulle vara kul att veta om detta stämmer Skulle ju kanske vara något som skulle vara intressant som en ny vinkel på detta.
Knappast någon nyhet att den mänskliga faktorn har störst betydelse. Sen kan man ju även konstatera att bilen är en konstruktion gjord av människor...
Attityder är något jag alltid jobbat med - egna och andras. Man får inte glömma att man alltid förmedlar en attityd.
Talar jag om för barn att de kan slippa äta grönsaker, så har jag också talat om att det är något negativt eftersom man får just slippa det. Säger jag istället att det var ju synd att du inte tycker om det eftersom det är så bra för kroppen, men det kan bli så att du tycker om det senare, så smaka lite varje gång du äter. Sen kan det bli jättegott!
Trafikskolelärare måste definitivt tänka på vad de förmedlar och lägga tonvikten vid attityder.
Inom utbildning ser jag alltid hur allt vänder och går utmärkt när attityden ändrats. Ofta handlar det om insikt - inte minst om den egna förmågan - och att lägga fokus på (i sammanhanget) rätt saker.
Jag hoppas att de flesta förstår att en avhandling som presenteras på 2 minuter bara ger en väldigt väldigt övergripande bild. Om någon är intresserad att läsa den i sin helhet kan den laddas ned på följande sida:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-9339__fulltext.pdf
På tre sekunde kommer vägverket att påstå att det enda sättet att minska den mänskliga faktorns inflytande är att sänka hastighetsgränserna, införa mer kameraövervakning samt införa registreringsansvar för hastigheten.
Tveksamt vägunderhåll, konstig skyltflora, rondeller med stora "utsmyckningar" i mitten har inget med skan att göra...
Jag
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.