Vissa grupper i samhället löper större risk att drabbas av trafikolyckor än andra. Det visar en ny studie. Undersökningen visar att de personer som har lägre utbildning och lägre inkomst än kontrollgruppen är mer olycksdrabbade.
Däremot löper högutbildade personer med högre inkomst mindre risk att råka ut för en trafikolycka. Exakt vad detta beror på har Sika inget svar på.
- Det finns ju en mängd olika faktorer som vi inte kan säga någonting om, exempelvis kvaliteten på de bilar man färdats i, säger Maria Melkersson.
Att höginkomsttagare i större utsträckning har råd att äga bil och köra längre sträckor ökade inte risken för olyckor. Snarare pekar studien på att detta får en motsatt effekt.
Nu hoppas Sika att studien ökar kunskapen kring trafikolyckor.
- Att man förstår att trafiksäkerhetsarbete är så otroligt mycket mer än att bygga bättre vägar. Det här handlar någonstans i slutänden om hur man beter sig i trafiken och hur man värderar sitt eget och andras liv, säger Maria Melkersson.
1. Jaha, en Skoda i toppen nu igen? Det har blivit en och annan seger för märket i tidningens trisstester och det finns inte heller denna gång så mycket att diskutera när alla testmomenten vägts samman. Ansiktslyfta Octavia förvaltar mycket väl egenskaperna som kom med denna generation för några år sedan: generösa utrymmen för åkande och bagage, anständigt pris, mängder av prisvärda paketutrustningar och tillval, genomtänkta och smarta detaljlösningar. Den trecylindriga motorn är en fullträff, vem kan rimligen behöva mer krut till vardags än så här? Växellådan är hur smidig som helst, köregenskaperna är urtrygga och dessutom underhållande. Att instrumenttavlorna är fula väger lätt i sammanhanget.
2. Att Honda är lite ”eget” manifesteras på ett positivt sätt i nya Civic. Kul att köra på alla underlag men också förvånansvärt följsam över gropar och hål. Pigg motor, härlig växellåda, bra utrymmen, riklig utrustning. En utstickare som absolut är värd en titt.
3. Nya i30 är en typisk Hyundai, en oklanderlig vardagsbil som blivit ännu lite mer förfinad än förra modellen. All utvecklingsmöda drunknar tyvärr i det öronbedövande dån som kommer från däcken på grovt underlag. Provkör före köp och kolla om du står ut.
Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Nya Civic är en sympatisk mix av kul köregenskaper, fina utrymmen och personligt utseende. Men mot Octavia räcker den ändå inte riktigt till. Skodan är ännu rymligare, har en bättre drivlina och är billigare att äga. Som grädde på moset har den dessutom testets i särklass skönaste åkkomfort. En solklar vinnare i mina ögon. Hyundai är i grunden ingen dålig bil, men det elaka däckbullret gör att den faller platt. Jag skulle aldrig stå ut!
Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Civic tilltalar mig mest. Jag gillar att Honda föresatte sig att göra en Golfklassare med konsekvent sportig och personlig framtoning – och lyckades. Samtidigt har vare sig fjädringsegenskaper eller praktiska hänsyn offrats så särskilt. Skoda Octavia har de sammantaget bästa egenskaperna, det finns ju knappt något att klanka på, men karaktären är nog alltför sval för mig. Hyundai är en välgjord men helt slätstruken skapelse som inte kan hålla tyst. Inget för mig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite väl naivt att tro att trafikolyckor drabbar folk slumpmässigt! Fråga försäkringsbolag, de verkar tycka helt annorlunda!!
Sen har moderna bilar som är välskötta, har antisladd och bra däck säkert nån inverkan också...
Vad är förvånande? Att låginkomsttagare har en tendens att bruka tobak lkohol, våld och droger i större omfattning än höginkomsttagare? Att låginkomsttagare oftare sköter om sin kropp sämre, tränar mindre har mer fysiskt ansträngda jobb och mår sämre psykisklt än genomsnittliga höginkomsttagare?
Vem är galningen som dragit slutsatsen att det är inkomsten som ger upphov till att de drabbas av olyckor i större omfattning?
Vänder man på steken så är det väl kanske snarare det faktum att låginkomsttagare tar större risker i trafiken som också är del i skälet till att de är just låginkomsttagare.
Jag trodde att Vi Bilägare hade lite högre klass än att förvränga fakta och spetsa till rubriker i värsta kvällstidningsklass. Skärpning i fortsättningen tack!
Till Calle. Eftersom den hära undersökningen säger att låginkomsttagare är mer olycksdrabbade så äre väl inte så konstigt. Om du bara har råd med en Volvo från 82 så blir du så mycket mer olycksdrabbad än om du har en splitterny BMW. Nya bromssystem och hela grejen förhindrar ju smällar. Tycker inte det är så konstigt det här.
Att låginkomsttagare löper större risk att drabbas av olyckor? Vilka prenumeranter som läser ViBilägare,är de låginkomsttagare? Då får vi tacka för oss.Vi kommer att prenumerera i någon annan tidnig.Så tänk på vad ni skriver,vilka konsekvenser det kan få.
Calle! Det står inte att det är den låga inkomsten som "ger upphov till att de (låginkomsttagare) drabbas av olyckor i större omfattning". Det står att låginkomsttagare löper större risk att drabbas av olyckor! Om de unga, riskbenägna männen med relativt nya körkort ingår i gruppen "låginkomsttagare" så klarnar kanske bilden?
Tror dock att det är så enkelt att sk. "låginkomsttagare "kör för lite bil varför handhavandefel ger olyckor. Bilen är troligtvis såpass dyr att inneha och använda varför denna grupp troligen inte uppnår den trafikvana som behövs mestadels i våra städer å på landsvägar. Att blanda in fördomar för denna grupp blir nog tokigt.
Läs igenom innan ni kommenterar!
Studien talar om lägre utbildning och lägre inkomst än kontrollgruppen.
Gissningsvis är utbildningsnivån mest avgörande.
Lägre utbildning kan eventuellt medföra sämre förutsättningar att värdera omvärldproblem,t.ex i trafiken med större riktaganden som följd.
Ett attitydproblem med andra ord.
Är det skamligt att vara låginkomsttagare?
Man får det intrycket av vissa inlägg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.