September var en mörk månad för biljättarna. Men på de svenska vägarna såg det betydligt ljusare ut - och antalet omkomna i trafiken minskade.
- Vi ligger på samma nivå som rekordåret 2005 med drygt 320 döda under årets första nio månader. Ska man se något positivt med finanskrisen är det väl att den kan föra med sig ett nytt rekordår för trafiksäkerheten, säger Jan Sandberg, vd för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.
De senaste decennierna visar klara samband mellan konjunkturen och trafiksäkerheten. När det är lågkonjunktur minskar trafiken och därmed olyckorna. I högkonjunktur ökar resandet, med fler olyckor som följd.
Därför har biltillverkarnas mardrömsmånad september varit en bra månad ur trafiksäkerhetssynpunkt. Preliminärt omkom cirka 30 personer på de svenska vägarna, vilket kan jämföras med 50 omkomna under samma period i fjol.
- På goda grunder kan antas att trafiken minskar ytterligare och det tillsammans med ett antal andra faktorer kan innebära att vi hamnar under 2005 års nivå för helåret, alltså färre än 440 döda, säger Jan Sandberg.
2005 var ett historiskt trafiksäkerhetsår. Då sjönk antalet omkomna i trafiken på svenska vägar till en nivå som inte upplevts sedan före andra världskriget. Nu visar den färska statistiken från NTF, som bygger på Strada - ett gemensamt rapporteringssystem för polisen och sjukhusen, att vi kan få ett nytt rekordår.
- Alla de trafiksäkerhetshöjande åtgärder vi sett de senaste åren har hittills bara kunnat hålla trafikökningen stången, men nu, när trafiken minskar och om vi ska tro på tidigare samband, bör vi kunna räkna hem vinsterna i form av färre offer på vägarna, säger Jan Sandberg.
Siffrorna för 2008 är preliminära - och vi kan bara hoppas på att det blir en nytt rekordår ur trafiksäkerhetssynpunkt på de svenska vägarna.
De senaste decennierna visar klara samband mellan konjunkturen och trafiksäkerheten. När det är lågkonjunktur minskar trafiken och därmed olyckorna. I högkonjunktur ökar resandet, med fler olyckor som följd.
Därför har biltillverkarnas mardrömsmånad september varit en bra månad ur trafiksäkerhetssynpunkt. Preliminärt omkom cirka 30 personer på de svenska vägarna, vilket kan jämföras med 50 omkomna under samma period i fjol.
- På goda grunder kan antas att trafiken minskar ytterligare och det tillsammans med ett antal andra faktorer kan innebära att vi hamnar under 2005 års nivå för helåret, alltså färre än 440 döda, säger Jan Sandberg.
2005 var ett historiskt trafiksäkerhetsår. Då sjönk antalet omkomna i trafiken på svenska vägar till en nivå som inte upplevts sedan före andra världskriget. Nu visar den färska statistiken från NTF, som bygger på Strada - ett gemensamt rapporteringssystem för polisen och sjukhusen, att vi kan få ett nytt rekordår.
- Alla de trafiksäkerhetshöjande åtgärder vi sett de senaste åren har hittills bara kunnat hålla trafikökningen stången, men nu, när trafiken minskar och om vi ska tro på tidigare samband, bör vi kunna räkna hem vinsterna i form av färre offer på vägarna, säger Jan Sandberg.
Siffrorna för 2008 är preliminära - och vi kan bara hoppas på att det blir en nytt rekordår ur trafiksäkerhetssynpunkt på de svenska vägarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.