Upp till var tionde elbilsladdare längs tyska vägar kan vara ur funktion, enligt siffror som laddföretaget Elvah presenterade i förra veckan. I Frankrike kan läget vara ännu värre med 20 procent trasiga laddare.
– Om man överför dessa siffror till bensinmackar kan man tänka sig hur kritiken hade låtit, sa en talesperson för appen till nyhetssajten Stern.
Läget verkar inte vara mycket bättre i USA. En ny rapport visar att många elbilsladdare i Kalifornien inte heller fungerar som de ska. Totalt har 657 laddpunkter vid 181 publika snabbladdare granskats. 23 procent av dem var ur funktion.
Den siffran skiljer sig rejält jämfört med laddföretagens egna löften. De hävdar att laddarna ska fungera 95–98 procent av tiden.
– Laddarna måste fungera bra och funktionaliteten måste vara på en hög nivå för att vi ska uppnå en storskalig elbilsomställning, säger David Rempel, professor vid University of California, Berkeley, som efterlyser krav på att de laddare som sätts upp också ska fungera.
- Totalt kollades 657 laddare med CCS-standarden vid 181 öppna, publika snabbladdare i San Francisco-området.
- Laddaren klassades som fungerande om den kunde ladda en elbil i två minuter eller om någon annan laddade där.
- 72,5 procent klassades som fungerande. Fem procent av laddarna hade för kort sladd för att kunna ladda. 22,7 procent klassades som ej fungerande.
- En extra genomgång av tio procent av laddarna åtta dagar senare visade samma resultat.
Kommentarer till artikeln (4)
- 12 juni 2022 N-iklas skrev: Det är väl…
- 8 juni 2022 J.L skrev: Vad är det för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.