Att åka på långresa med elbil är inte alltid helt enkelt. Vi Bilägares testförare och läsare har flera gånger stött på trasiga snabbladdare och krångliga betalningslösningar.
Liknande tongångar kommer också från Tyskland. Där har laddföretaget Elvah kommit fram till att mellan 5 600 och 7 000 av de totalt 70 000 publika laddpunkter som finns i företagets mobilapp inte fungerar.
Det innebär att upp till var tionde laddpunkt är trasig och har varit det under en längre tid. I Luxemburg rapporteras fel på 5–7 procent av laddarna och i Frankrike är den siffran upp till 20 procent.
”Om man överför dessa siffror till bensinmackar kan man tänka sig hur kritiken hade låtit”
Appen som Elvah tillhandahåller gör det möjligt för elbilister att hitta laddare och se en ”poängsiffra” för varje enskild laddare. Den mäter bland annat hur bra laddaren fungerat den senaste tiden, hur populär laddaren är och hur enkel den är att starta.
Redan i dag har elbilsladdare i Berlin och Hamburg en poäng på 8,14 respektive 8,39 av 10, vilket enligt appens talesperson är ”oacceptabelt” eftersom det innebär att laddarna inte fungerat vid upp till var tionde laddtillfälle. Samtidigt ökar elbilsförsäljningen kraftigt.
– Vi ställer oss frågande till hur regeringen ska få ut 15 miljoner elbilar på vägarna med dessa problem. Om man överför dessa siffror till bensinmackar kan man tänka sig hur kritiken hade låtit, säger talespersonen till nyhetssajten Stern.
Kommentarer till artikeln (3)
- 7 juni 2022 En viktig sak enligt…
- 7 juni 2022 Här kan läsas om en norrman…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.