Det börjar dyka upp allt fler alternativ för den som vill ladda sin elbil längs vägen. Sajten uppladdning.nu listar i dag över 3 000 svenska laddpunkter och antalet fortsätter växa.
Mackkedjan OKQ8 har redan elbilsladdning vid ett antal bensinstationer men ska inom kort utöka den satsningen rejält. Tillsammans med Skellefteå Kraft ska OKQ8 bygga snabbladdare för elbilar på fler än 300 stationer. Totalt blir det 800 laddpunkter.
Snabbladdarna får en effekt på 150 kW vilket är snabbare än många andra svenska laddnätverk där effekten kan ligga på 50 kW. Enligt OKQ8 innebär det att en genomsnittlig elbil kan lddas med 25 mil på cirka 20 minuter.
– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden – det här är ett viktigt steg i omställningen till fossilfrihet, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.
Den el som bilisterna förses med är helt förnybar och enligt OKQ8 ska en betalningen skötas på ett ”enkelt och transparent sätt som inte skiljer sig från dagens betalning vid pumpen”.
Exakt vad det innebär och hur mycket laddningen ska kosta är än så länge inte bestämt, men rent generellt är betalningen vid laddstolpen ett stort problem enligt många elbilister. Det finns en mängd olika laddabonnemang, appar och priser att hålla reda på.
Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bit kvar till Tesla Superchargers i alla fall. Kommer kanske i u-landet Sverige också Tesla-laddare upp till 300kWh som vi har i Norge.
Vad blir då elpriset vid OKQ8 laddare?
Boxer: Till att börja med, V3 finns i Sverige med så där finns ingen anledning till nedlåtande.
Och vad jag kan läsa mig till ger de upp till 250 i Norge med, precis som i Sverige.
Undrar hur de ska lösa problemet när många vill ladda sina bilar med hög effekt samtidigt. Vem får betala för effektproblemet när näten inte räcker till?
Det påminner lite om problemet när många hade direktverkande elvärme när alla andra fick betala.
Vi borde istället gynna elvägar och liknade så att man sprider ut laddning över dygnet maximalt, så vi slipper både dyra nätutbyggnader och att många köper bilar med överstora/dyra batterier. Det behövs både nationella och internationella lösningar för att minimera kostnaderna för effektproblemet i våra elnät.
N-iklas: Det finns redan laddstationer där du enklare än på bensinmacken betalar med kort. Så det handlar mer om vad för elbil man skaffar och vart man laddar än att såga allt som du gör bara för att det är krångligt på vissa ställen.....
Oseriöst är bara förnamnet på ditt inlägg....
Bättre att informera och vara konstruktiv än att vara en konstant gnällspik med fis på tvären.
Äntligen tummen ur för ännu ett "oljebolag".
I åratal har vi läst hur landsbygden avlövas genom att bensinstationer läggs ner och folk tvingas åka tiotals mil för att tanka. MEN el finns i minsta samhälle och laddstationer kräver bara en bråkdel i investering och drift. Framtiden för landsbygdens transportproblem finns i eldriften!
Lasse L-On, det kommer att bli allt vanligare med batteribank vid snabbladdare med hög effekt för att kapa toppar och inte behöva lika hög servis som de sedan vill ta ut i laddning.
Finns nu en sådan i Västerås, ett samarbete mellan Mälar Energi och Northvolt
Att det skulle komma att bli ett virrvarr med prissättning, avtal och diverse "finter" som normalkonsumenten inte har en chans att överblicka eller ens förstå, kan väl inte överraska någon? Ord som djungel bleknar. Vi som har åldern inne vet ju hur det var med de vanliga elräkningarna förr: Totalt omöjliga att förstå om man inte med en maratonlöpares kondition orkade gå in för det!
Äntligen nu när alla snart kör elbil
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.