Nästa artikel
Enklare elbilsladdning: ”Ett myrsteg i rätt riktning”
Krönika

Enklare elbilsladdning: ”Ett myrsteg i rätt riktning”

Publicerad 10 maj 2022
En ny överenskommelse ska göra det enklare att snabbladda elbilen. Men den stöter redan på patrull.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Många som kör elbil har klagat högljutt på hur det kan se ut vid snabbladdarna längs svenska vägar. Det krävs mängder av appar, konton och taggar för att laddningen ska fungera.

En bilägare som Vi Bilägare pratade med i samband med ett reportage om laddinfrastrukturen hade nio olika appar i sin telefon för att kunna ladda bilen.

Nu har tre organisationer enats om en gemensam standard kring elbilsladdning. Alla laddoperatörer som är anslutna ska erbjuda kortbetalning, det ska inte behövas något särskilt avtal för att kunna ladda och priset ska framgå tydligare än i dag.

”Det ska inte behövas något särskilt avtal för att kunna ladda”

Men redan här finns några viktiga fallgropar.

  • Ja, det ska gå att betala med kort. Men det innebär inte att det alltid kommer finnas en vanlig kortterminal som vid bensinpumpen. Det duger bra med en QR-kod som skannas med mobilen eller en mobilapp, och det är betydligt krångligare.
  • En annan nackdel är att överenskommelsen i nuläget bara omfattar 65 procent av alla snabbladdare längs svenska vägar. 35 procent omfattas inte.
  • Överenskommelsen innebär heller inte att de snabbladdare som finns faktiskt fungerar. Det finns inga särskilda krav på kontroller eller funktionalitet.

Det är förstås väldigt bra att elbilsladdningen blir enklare. Men laddnätverket befinner sig i nuläget på ”minus” och att långsamt ta sig upp till ”nolläge” – en fungerande laddstolpe som är enkel att betala för – är knappast någon revolution. Det var ju så det skulle ha fungerat redan från början.

Laddoperatörerna som skrivit på

Tolv laddoperatörer har anslutit sig till den nya överenskommelsen. Flera av laddstationerna uppfyller kraven i dag och resten kommer uppdateras under 2022.

  • Circle K
  • Eon
  • Gävle Energi
  • Göteborg Energi
  • Ionity
  • Mer
  • Mälarenergi
  • OKQ8
  • Preem
  • Recharge
  • St1
  • Vattenfall Incharge

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 11 maj 2022 Så länge infrastrukturen…
  • 10 maj 2022 Vad hände med mobiltelefonin…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.