Regeringen vill komma till bukt med halterna av hälsofarliga partiklar – framför allt partiklar av typen PM10 – som tidvis överskrider EU:s gränsvärden. Stockholm, Göteborg och Uppsala tillhör städerna där luften bedöms vara särskilt dålig.
Därför tillsätts en utredning som får uppdraget att undersöka hur partikelhalterna ska kunna minskas. Bland åtgärderna som ska utredas finns en ny skatt på dubbdäck. Dubbarna pekas ut som den främsta orsaken till städernas smutsiga luft.
”Utredaren ska utreda förutsättningarna för, och bedöma ändamålsenligheten samt lämpligheten i, att införa en skatt på dubbdäcksanvändning i första hand i Stockholm, men även i andra berörda tätorter”, skriver regeringen i sitt direktiv.
Utredningen ska vara färdig senast i månadsskiftet mellan mars och april 2015. Om den nya dubbskatten får grönt ljus kan den införas tidigast året därpå.
Diskutera: Bra eller dålig idé med skatt på dubbdäck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan man få se en jämförelse hur många liv partiklarna tar per år kontra hur många liv halkolyckorna tar?
"Dubbarna pekas ut som den främsta orsaken till städernas smutsiga luft." Undrar vad tyskar och spanjorer ska stoppa för att bli av med sina partikelutsläpp?
Hackenbush @ Den jämförelsen säger inte mycket eftersom det procentuellt inte händer fler dödsolyckor med bilar som har dubbfria däck än de som har dubbdäck.
Vansinnigt att beskatta säkerhet. Bromssträckan från 50 km/tim på ishalkan är med dubbdäck ca 42 meter, men dubbfria kontinentaldäck ca 68 meter, dvs över 60% längre. Inte kul om det springer ut ett barn i vägen.
Dessutom inte bevisat att det är dubbdäcken som är orsaken till dålig luft.
Borde man inte börja med att göra som i många andra storstäder. Spola gatorna nattetid för att få bort div. skit. Åratals sen jag såg att de spolar regelbundet. Inte nog med det, slutar alla använda dubbar blir det ännu farligare när det inte är några som ruggar upp isiga vägbanor!
De som bestämmer detta åker väl buss och taxi till jobbet så då tycker de att lite skatt vore väl bra att ha...........
Hoppas man slutar "sanda" med grus samtidigt så man slipper alla stenskott. Lär människor att köra bil i stället.
skit i partiklarna, dubbdäcken sliter ju sönder vägarna, detta slitage ska dom som sliter mer på vägarna betala extra för!
@sandberg_hakan, och du vill även att en bil med mer avancerade säkerhetssystem och extra airbags och allt ska ges gratis även det?
vill man ha den extra "säkerheten" till bekostnad för slitaget av vägarna då kan man även betala för det, själv tycker jag att 100kr per däck vid inköp är rimligt, det lär ju inte heller ruinera dig.
sen så förstår jag inte varför du jämför bromssträckan med dubbdäck och kontinentaldäck, kontinentaldäcken är anpassade för den Tyska vintern, och i Tyskland så har man dubbdäcksförbud året runt, så dom två däckstyperna ska ändå inte rulla på samma vägar
Förbjud dubbdäcken helt. I södra Sverige åtminstone rasslar folk omkring med dubbdäck på barmark och har bara nytta av dubbarna i en månad kanske. Bort med dem nu.
Försökte med dubbfritt på förra bilen.
Försöket avslutades när jag i en decemberdag med några minsusgrader i långlång uppförsbacke på en mindre väg började glida bakåt, ett släp var vid tillfället tillkopplat och på vänster sida fanns en 50 meter djup ravin...
Lyckades sätta släpet i diket och mot bergväggen på höger sida..
En vänlig bonde som bara råkade komma förbi med en bautatraktor drog mig till krönet...
Varken GPS eller mobil fungerade på platsen!
Var har jag för sulor nu? Dubbade förstås...(fast jag bytte dem idag mot mina nya Nokia sommardäck, köpta i Tyskland, 620:-/st)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.