Artikeln är ändrad med nya kostnadsexempel för effektavgiften.
I takt med att elbilarna ökar i antal inför allt fler elbolag nya sätt att ta betalt, där villaägare som tar ut mycket effekt får betala mer.
Avsikten med den nya betalmodellen är att kunderna ska börja tänka mer på när de använder el och få incitament att jämna ut förbrukningen under dygnet.
Men för den som laddar sin elbil hemma innebär det ökade kostnader.
Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 11 kW innebär det en avgift på knappt 370 kronor att ladda bilen på max effekt i en timme – förutsatt att inga andra stora strömkonsumenter i huset är påslagna. Ju mer ström som förbrukas vid ett och samma tillfälle, desto dyrare blir räkningen.
Avgiften tas ut en gång i månaden, och baseras på den högsta timmedeleffekten som uppmätts under den perioden.
För att kompensera för detta sänker Göteborg Energi samtidigt priset på den fasta avgiften och på själva elpriset, vilket gör att hushåll med låga effekttoppar betalar mindre. Företaget räknar med att hälften av kunderna kommer att få lägre elräkningar med den nya prismodellen. De säger också att ändringen inte kommer ge dem högre intäkter.
Men för de som behöver ladda upp sin elbil hemma över natten kommer elräkningen att bli högre. På årsbasis kan det röra sig om tusentals kronor i extra utgifter för de som laddar bilen hemma.
Många elbilsägare planerar laddningen till de tider på dygnet då belastningen på elnätet är låg, men den nya effektavgiften tar inte hänsyn till det.
Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät, säger att det här är en nödvändig utveckling. Om effekttopparna inte jämnas ut måste elnäten byggas ut för att klara mycket högre effekt än de gör i dag, vilket enligt honom skulle vara dyrt och ineffektivt.
– Det här är en förutsättning för att det ska kunna införas fler elbilar i Sverige, säger han till Vi Bilägare.
Han menar att alla elbolag i framtiden kommer ha en liknande lösning.
Elbilisägaren Lennart Liljeroth tycker att den nya betalmodellen är motsägelsefull.
– Jag känner en oerhörd frustration. Tekniken finns för att utnyttja luckan som finns mitt under natten i stället för att straffbeskatta elbilsägarna som vill värna om klimatet, säger han till Göteborgs-Posten.
Kommentarer till artikeln (19)
- 22 september 2021 Guran skrev: Vad har du för…
- 21 september 2021 bgl skrev: Guran: samtidig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.