Det finns en gammal myt om att elnätet kommer braka ihop när bilköparna överger förbränningsbilar och byter till en elbil.
Det stämmer dock inte. I ett större perspektiv klarar det svenska elnätet belastningen som uppstår när många pluggar in sin bil samtidigt, men på lokal nivå kan det uppstå vissa problem med elförsörjningen.
Du kan höra elbilsexperten Johan Konnberg berätta mer om det här ämnet i det senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Nu har Luleå tekniska universitet utfört ett så kallat stresstest i Arjeplog för att ta reda på hur elnätet klarar av belastningen som uppstår vid samtidig elbilsladdning, skriver Sveriges Radio. Målet var att ta reda på om elkvaliteten sänks när fler använder elbilsladdning.
Testet gick ut på att använda åtta snabbladdare för elbilar, samtidigt som Skelleftekraft sänkte produktionen av vattenkraft under samma period för att se hur elnätet påverkades.
Resultatet blev till stor del positivt. I vissa fall kan lampor börja blinka och mikrovågsugnen kan ge ifrån sig ljud men den typen av fenomen dök inte upp vid testet, berättar Sarah Rönnberg, som är biträdande professor i elkraftteknik vid LTU.
– Nätet ser ut att klara det här, även under de stresstester som vi har gjort, men en slutsats som jag också drar är att man bör följa det här även fortsättningsvis, säger hon till Sveriges Radio.
Hon får medhåll från Peter Söderström på Vattenfall som påpekar att lokala elnät ändå kan behöva byggas ut mer än planerat för att klara belastningen över lång tid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sveriges första elverk öppnade i Göteborg år 1884. Även på landsbygden byggdes elverk och år 1893 fanns 100 elektriska anläggningar i Sverige. Jag tror att vi klarar att fortsätta på det spåret.
Milky: det där är ren myt o lögn, finns ingen elbrist som stoppat industrier etc. från att öppna. Det finns däremot kapacitetsbrist i nätet på vissa håll.
El kan vi nog producera... men att distribuera den effektivt och dit den behövs är det stora problemet. I vårt land bor flest i Södra Sverige...men mycket el produceras i norra delen, och det blir långa avstånd för transporten.
OBS! Detta var INTE ett sk. "kapacitetstest" utan test om elkvaliteten (spänning, frekvens, övertoner etc.) i elnätet påverkades av högeffektladdning. Dra nu inte för stora växlar på detta kära läsare på ViB.
Professorn själv säger citat:
"– Nätet ser ut att klara det här, även under de stresstester som vi har gjort, men en slutsats som jag också drar är att man bör följa det här även fortsättningsvis, säger Sarah Rönnberg, biträdande professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet."
Grosser, sist jag åkte tåget till Göteborg gick strömmen efter Varberg... det fanns ingen el..fick vänta ca 15 minuter tills vi fick el och kunde köra vidare. I Södra Sverige har vi sedan vi avskaffade Barsebäck mindre el i närområdet.. sådant påverkar. Har för mig att färjorna i Helsingborg nu också kör på el..
https://www.hd.se/native/forsea/2018-11-15/vi-tog-mer-strom-an-hela-helsingor-pa-en-enda-laddning-sa
Men du kan vara lugn, jag får upp mina solpaneler om ca 4 veckor :-)
@Styggavargen
För många tåg på samma sträcka kan också orsaka effektbrist, dock inte relaterat alls till övriga nätets sk kapacitetsbrist. Järnvägen har sitt separata elsystem skiljt från det vanliga elnätet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Matning_av_kontaktledning
PS. Kul att du blir prosument! :-)
När vi blivit fullständigt beroende av elektriciteten stänger ryssen av den. Då säger Löven: "Det hade jag ingen aning om".
Glimma: Redogör gärna för vårt beroende av rysk el?
Henrik: Tänk lite innan du hugger. Vem har påstått att vi är beroende av rysk el. Vad jag menar är naturligtvis att det framtida kriget, som i viss mån redan pågår, kommer att äga rum i cybervärlden. När hela energiförsörjningen är ihopkopplad är vi oerhört sårbara. Det gäller såväl livsmedelsförsörjning,energiförsörjning som sjukvård etc etc. Då är elen snabbt puts väck och paniken ligger på lut, särskilt för de som inte har någon som helst backup och det är många och fler lär det bli.Om du tänker att vad har det med min fina elbil att göra, tänk ett varv till.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.