Fler än en av fyra av tio nya bilar som registreras i Sverige är eldrivna, men för transportbilar är den siffran betydligt lägre. Där står elbilar för bara en av tio nya bilar.
Utbudet av batterieldrivna transportbilar har ökat snabbt, men det finns även ett annat alternativ som stora koncernen Stellantis ska prova på. Det handlar om vätgasdrivna transportbilar.
Peugeot, Citroën och Opel ska alla sälja skåpbilar med vätgasdrift och nu kommer beskedet att de nya modellerna börjat tillverkas.
Tekniskt sett är bilarna baserade på de batterieldrivna versionerna av samma transportbilar. Men här finns dessutom en bränslecell som omvandlar vätgas till rörelseenergi. Det handlar alltså om vätgashybrider.
Batteripaketet är på 10,5 kWh och ger en räckvidd på fem mil. När batteriet är urladdat tar bränslecellen på 45 kW vid och ger en total räckvidd på 40 mil.
Det finns än så länge få tankstationer för vätgas men Stellantis hoppas att köparna slår till på grund av den kortare tanktiden jämfört med att ladda en batterielbil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- 19 december 2021 saabnisse skrev: Guran,…
- 19 december 2021 "Bra modell" för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.