Till skillnad från vissa andra bilmärken vill Opel inte sätta något exakt datum för när förbränningsmotorn ska fasas ut.
– Det är kunden som bestämmer, har Opelchefen Michael Lohscheller tidigare sagt.
Klart är dock att kommande Opelmodeller blir elektrifierade på något sätt. Hittills har det handlat om laddhybrider och batterielbilar, men på transportbilssidan har det tyska märket även öppnat för så kallade vätgashybrider.
Tanken är att kombinera en laddhybrid – som kan laddas i uttag och köras kortare sträckor på el med hjälp av ett batteri – med en bränslecell. Fördelen ska vara att det går snabbare att tanka vätgas än att ladda ett elbilsbatteri, och att utsläppen blir lägre än med en konventionell laddhybrid med förbränningsmotor.
Tanken är att kombinera en laddhybrid med en bränslecell
Nu visar Opel upp den nya modellen Vivaro-e Hydrogen, en transportbil med plats för upp till 6,1 kubikmeter last och en total räckvidd på 40 mil.
Bilen bygger på batteriversionen Vivaro-e, men istället för ett stort batteri finns tre vätgastankar i kolfiber med ett tryck på 700 bar. Hybridbatteriet på 10,5 kWh är placerat under framsätet och ger en elräckvidd på upp till fem mil.
Opel Vivaro med dieselmotor har en fordonsskatt på mellan 15 379 och 20 326 kr per år under de första tre åren, vilket innebär 46 137–60 978 kr under tre års tid. Köparna av vätgasversionen får istället en bonus vid köpet.
De första leveranserna av Vivaro-e Hydrogen sker i höst. Priserna är inte klara, men blir förmodligen högre än för dagens batterieldrivna Vivaro-e som har ett ordinarie pris på 472 900 kr exkl moms.
Läs också: ”Kunderna bestämmer när förbränningsmotorn fasas ut”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.