Biltillverkarna är inte överens om vilken teknik som ska driva framtidens bilar. Många satsar på batterielbilar, men en del tror mer på bränslecellsbilar som tankas med vätgas.
Även om vätgasbilarna blivit betydligt bättre med åren finns fortfarande få tankställen, åtminstone i Sverige.
Nu planerar Stellantis – jättekoncernen där märken som Peugeot, Citroën och Opel ingår – en storsatsning på så kallade vätgashybrider. Tanken är alltså att kombinera en vätgasdriven bränslecellsbil med batterieldrift.
Vätgasbilar har ett högvoltsbatteri redan i dag, precis som batterielbilar. Men tanken med de nya vätgashybriderna är att bilen ska kunna köras längre sträckor på enbart batteridrift, som en laddhybrid. Det är bara på längre sträckor som vätgasdriften och bränslecellen behövs.
– Det är det bästa av två världar, säger Carla Gohin, utvecklingschef på Stellantis.
Det är bara på längre sträckor som vätgasdriften och bränslecellen behövs
Tekniken ska först hamna i koncernens transportbilar. Den typen av bil köps ofta av företag och hittills har intresset för batterieldrivna transportbilar varit relativt litet – i Sverige är bara 2 av 100 registrerade transportbilar eldrivna.
De nya vätgashybriderna tankas på några minuter och tekniken kan eventuellt hamna även i personbilar framöver. Den ska bli billigare att tillverkare än Toyotas vätgasteknik.
I vätgashybriderna ersätts de stora batterierna i en elbil, som ligger under golvet, med vätgastankar som håller ett tryck på 700 bar. I stadstrafik kan bilen istället gå på batterieldrift i upp till fem mil tack vare ett mindre batteri.
Läs gärna vår provkörning av nya generationen Toyota Mirai, som är betydligt modernare och bättre än första generationen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.