Vi har tidigare berättat om jättekoncernen Stellantis satsning på vätgashybrider. Då kallade Carla Gohin, utvecklingschef på Stellantis, det för det bästa av två världar. Alla vätgasbilar har redan ett högvoltsbatteri, likt det i elbilar, men skillnaden är att i de nya vätgashybriderna går det att köra längre sträckor på batteridrift.
Opel har redan visat upp sin version av vätgashybrid i Vivaro. Nu följer Peugeot med i sin motsvarighet Expert. Peugeot e-Expert Hydrogen har ett 10,5 kilowattimmars litiumjonbatteri som ger några mils körning på el. Det sägs inte exakt hur många, men jämförelsevis kommer Vivaro-e Hydrogen fem mil på enbart batteridrift.
Batteriet sitter ovanpå tre gastankar monterade under bilen och vätgasen tankas via en lucka på skåpbilens bakre hjulhus. På främre hjulhuset sitter ett ladduttag för ström.
På kortare resor, till exempel transport inom tätort gör batteridriften bilen utsläppsfri. På längre resor fylls vätgastankarna på tre minuter och ger då 40 mils räckvidd enligt preliminära siffror enligt körcykeln WLTP. Enda restprodukten från vätgasdrift är vatten.
Peugeot e-Expert Hydrogen har 6,1 kubikmeter lastutrymme, och får bära med sig upp till 1100 kilo. Dragvikten är satt till ett ton och det finns två längder att välja på. Den kommer till en början att säljas till företagskunder i Frankrike och Tyskland med start i slutet av 2021.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.